کارآزمایی نشان می دهد که بیش از 90 درصد از زنانی که برای بچه دار شدن تلاش می کنند، فاقد مواد مغذی ضروری هستند | علوم پایه


به گفته محققان، بیش از 90 درصد از زنانی که در تلاش برای بچه دار شدن هستند، ممکن است سطوح حاشیه ای یا کم ویتامین هایی داشته باشند که برای یک بارداری سالم ضروری است، به گفته محققان، این مشکل احتمالاً با محبوب شدن رژیم های گیاهخواری بدتر می شود.

آزمایشات روی بیش از 1700 زن در بریتانیا، نیوزلند و سنگاپور که قصد باردار شدن داشتند، نشان داد که اکثر آنها فاقد مواد مغذی هستند که به وفور در گوشت و محصولات لبنی یافت می شود، که بسیاری از آنها برای رشد سالم جنین حیاتی هستند.

پروفسور کیت گادفری، اپیدمیولوژیست و نویسنده اصلی این مطالعه در دانشگاه ساوتهمپتون، می گوید: «ما از اینکه این ریزمغذی ها تا چه حد معمول وضعیت کم یا حاشیه ای دارند شگفت زده شدیم. برای فرد، پاسخ ساده این است که اگر از رژیم غذایی واقعاً باکیفیت پیروی نمی کنید، ممکن است نیاز به مصرف مکمل داشته باشید.

این زنان 18 تا 38 ساله برای مطالعه Nipper انتخاب شدند، یک کارآزمایی بین‌المللی که بررسی می‌کند آیا ترکیبی از مواد مغذی و پروبیوتیک‌ها قبل و در طول بارداری می‌تواند سلامت مادران و نوزادانشان را بهبود بخشد.

پزشکان سطوح مواد مغذی حیاتی خون را هنگام انتخاب زنان اندازه‌گیری کردند و سپس به‌طور تصادفی آنها را برای دریافت مکمل‌های ویتامین استاندارد برای زنان باردار که حاوی اسید فولیک، بتاکاروتن، آهن، کلسیم و ید بود، یا یک نسخه تقویت‌شده که دارای ریبوفلاوین اضافی بود، اختصاص دادند. ویتامین های B6، B12 و D، پروبیوتیک ها، روی و نوعی قند به نام میو اینوزیتول.

بر اساس گزارش آنها در Plos Medicine، قبل از باردار شدن، 9 زن از هر 10 زن دارای سطوح حاشیه ای یا کم فولات، ریبوفلاوین، ویتامین B12 یا ویتامین D بودند، در حالی که بسیاری از آنها علائم کمبود ویتامین B6 را در اواخر بارداری نشان دادند. همانطور که انتظار می رفت، مکمل ها سطوح ویتامین زنان را بهبود بخشیدند، البته نه همیشه به سطوح کافی.

گادفری گفت: «کار بیشتری باید انجام شود تا مقادیر ایده‌آل شناسایی شود، اما مطمئناً مقادیری که ما داده‌ایم، که می‌توانید بدون نسخه از داروخانه بخرید، برای کاهش قابل ملاحظه شیوع کمبود کافی بود.»

مکمل‌های اسید فولیک و ویتامین D در حال حاضر برای زنانی که قصد بارداری دارند توصیه می‌شود، اما وین کاتفیلد، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد غدد درون ریز کودکان در دانشگاه اوکلند، گفت که به مادران باردار نیز باید بیش از حد تجویز شود. مقابله با مولتی ویتامین ها

در حالی که این مطالعه به طور گسترده توسط محققان مورد استقبال قرار گرفت، برخی اشاره کردند که گادفری، کاتفیلد و دیگران از نستله کمک مالی دریافت کردند و در پرونده های ثبت اختراع در اطراف مکمل تقویت شده مخترع مشترک بودند. گادفری گفت نویسندگان هیچ علاقه مالی به پتنت ها ندارند و آنالیز و مقاله مستقل از شرکت تولید شده است.

با این حال، دوان ملور، متخصص تغذیه و مدرس ارشد دانشکده پزشکی استون، هنوز نگرانی‌هایی داشت. او گفت: «تضاد منافع فراتر از تحقیق و مقاله است. “این می تواند به نحوه انتقال علم پس از انتشار مربوط شود.”

از تبلیغات قبلی خبرنامه رد شوید

پروفسور اسما خلیل، معاون کالج سلطنتی متخصصین زنان و زایمان، گفت: یافته های این مطالعه مبنی بر اینکه 90 درصد زنان سطوح حاشیه ای یا پایین برخی از ویتامین ها داشتند، نگران کننده بود. او گفت: «این بر نیاز حیاتی به قبل از بارداری و مکمل‌های بارداری، در مقادیری که می‌توان بدون نسخه خرید کرد، تأکید می‌کند.

او گفت که RCOG به همه زنان و افراد باردار توصیه می کند که یک رژیم غذایی متعادل سالم داشته باشند و از مصرف مکمل های اسید فولیک و ویتامین D اطمینان حاصل کنند.

پروفسور جودیت استفنسون، از UCL، گفت: “یک مزیت بزرگ این است که این یک کارآزمایی بالینی تصادفی از مکمل ها قبل از بارداری است. کارآزمایی Nipper همه پاسخ ها را ارائه نمی دهد، اما اگر امروز برای بارداری آماده می شدم، سعی می کردم یک رژیم غذایی مغذی داشته باشم، یک مکمل بدون نسخه مصرف کنم و بررسی کنم که آیا به دوز بالاتر اسید فولیک نیاز دارم یا خیر. مثلاً اگر دیابت یا چاقی داشتم.»

گادفری گفت که این مشکل ممکن است بدتر شود زیرا جامعه به سمت رژیم‌های غذایی گیاهی بیشتر حرکت می‌کند که می‌تواند ویتامین‌های B12 و D کمی داشته باشد. و همچنین باید به فکر رشد غذاهای گیاهی با سطوح بالاتری از این ریزمغذی‌ها باشیم.»



منبع