درمان های طبیعی و خانگی زونا


درمان‌های خانگی ممکن است در کنار درمان‌های پزشکی به مدیریت علائم زونا کمک کند. اینها می توانند شامل اسانس، کمپرس سرد و حمام خنک باشند.

زونا که به عنوان هرپس زوستر نیز شناخته می شود به فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر خفته پس از دوران کودکی اشاره دارد. این همان ویروسی است که باعث واریسلا یا آبله مرغان می شود. پیری، ضربه، استرس یا بیماری دیگر همگی می توانند ویروس را دوباره فعال کنند.

افرادی که به زونا مبتلا می شوند باید برای مشاوره درمانی و مدیریتی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرند.

واکسنی به نام شینگریکس (واکسن نوترکیب زوستر، کمکی) به محافظت در برابر این بیماری کمک می کند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند که بزرگسالان بالای ۵۰ سال این واکسن را دریافت کنند تا خطر ابتلا به زونا را کاهش دهند.

درمان های طبیعی و درمان های خانگی زوناmedicalnewstoday.comhttps://www.medicalnewstoday.com › ...درمان های طبیعی و درمان های خانگی زوناmedicalnewstoday.comhttps://www.medicalnewstoday.com › ...

جستجوی درمان پزشکی برای زونا بسیار مهم است. با این حال، درمان‌های خانگی طبیعی نیز می‌توانند به کاهش و مدیریت برخی از علائم کمک کنند.

این مقاله برخی از این درمان های خانگی برای زونا را فهرست کرده و توضیح می دهد.

برخی از روغن های ضروری حاوی خواصی هستند که ممکن است به تحریک و التیام پوست کمک کند. این روغن ها عبارتند از:

  • روغن بابونه: که خواص ضد التهاب و ضد میکروبی دارد .
  • روغن اوکالیپتوس: این خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند بهبود زخم ها را تسریع کند (مثلاً در افراد مبتلا به سرطان). درباره اکالیپتوس بیشتر بدانید.
  • روغن درخت چای: این خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و می تواند باعث بهبود زخم شود. درباره روغن درخت چای بیشتر بدانید.

در برخی موارد، اسانس های خالص می تواند باعث عکس العمل های آلرژیتیک. افراد همیشه باید قبل از امتحان پچ تست انجام دهند.

بهتر است اسانس ها را با روغن حامل مانند بادام یا جوجوبا رقیق کنید یا برای خرید آنها به عنوان یک پماد موضعی از قبل مخلوط شده به داروخانه مراجعه کنید.

نگه داشتن یک پارچه خنک یا کمپرس در برابر محل جوش ممکن است به تسکین خارش و کاهش التهاب کمک کند.

افراد می توانند پارچه نخی یا حوله طبیعی را به آرامی با آب خنک خیس کنند و قبل از قرار دادن آن بر روی نواحی دردناک و خارش دار آن را فشار دهند. سپس می توانند در صورت لزوم این کار را تکرار کنند.

همچنین بهتر است پوست در معرض دمای شدید قرار نگیرد، بنابراین افراد باید از حمام یخ یا استفاده از آب بسیار داغ اجتناب کنند. آب داغ جریان خون را افزایش می دهد و به طور بالقوه روند بهبود زخم ها را کند می کند، در حالی که یخ حساسیت پوست را افزایش می دهد.

تحقیق از سال ۲۰۲۲ نشان می دهد که فندق افسونگر ممکن است قادر به مدیریت علائم مربوط به درماتیت آتوپیک، از جمله خارش و آسیب سد پوستی باشد، که هر دوی آنها می توانند با زونا نیز رخ دهند.

خرید فندق جادوگر به اشکال مختلف امکان پذیر است. رایج ترین آنها کرم ها یا آب فندق افسونگر هستند. افراد می توانند فندق افسونگر را به صورت موضعی در نواحی تحریک و التهاب بمالند تا تسکین پیدا کنند.

گرفتن حمام یا دوش خنک هر روز، با حداقل شستشو، می تواند به تمیز نگه داشتن زخم ها و تاول ها و کاهش خطر عفونت کمک کند.

آب خنک همچنین ممکن است لکه های دردناک و خارش را تسکین دهد. این ممکن است به جلوگیری از خاراندن کمک کند، که می تواند باعث ایجاد جای زخم شود.

حمام های جو دوسر

در بررسی ۲۰۱۸ که به اثرات حمام جو دو سر بر درماتیت آتوپیک نگاه کرد، نرم‌کننده‌ای که حاوی گیاه جو دوسر Rhealba بود “خواص ضد التهابی و ترمیم کننده سد” را نشان داد. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا حمام جو دوسر می تواند به طور خاص زونا را درمان کند، مورد نیاز است.

این سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده از بلغور جو دوسر کلوئیدی را به عنوان یک محافظ ایمن پوست تنظیم می کند. محصولات جو دو سر کلوئیدی معمولا پروتئین جو را برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک حذف می کنند. بلغور جو دوسر کلوئیدی به طور خاص برای درمان زونا تایید نشده است.

بر اساس CDCحمام بلغور جو دوسر ممکن است خارش ناشی از بثورات زونا را تسکین دهد.

مواد فعالی که به کاهش التهاب کمک می کنند شامل فلاونوئیدها و ساپونین ها هستند. افراد می توانند از محصولات جو دوسر در یک حمام خنک برای کمک به تسکین درد و خارش استفاده کنند.

جانتیانا اسکابرا

محققین دریافته اند که جنتیانا اسکابرا، یک گل آبی یا بنفش که در سرتاسر آمریکای شمالی دیده می‌شود، تأثیر مثبتی بر تسکین درد در زونا دارد و احتمال نورالژی پس از تبخال، یک عارضه بالقوه زونا را کاهش می‌دهد.

جنتیانا اسکابرا با کاهش التهاب در پوست، درد را به حداقل می رساند و باعث بهبودی می شود. یک پزشک معتبر چینی می تواند فرمول گیاهی را با جوشاندن گیاه در آب تهیه کند. سپس افراد می توانند این دارو را به صورت خوراکی مصرف کنند.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای پیشگیری و مبارزه با بیماری مهم است.

دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها ۲۰۲۰-۲۰۲۵ توصیه به خوردن یک رژیم غذایی متنوع می کند، از جمله:

  • سبزیجات
  • میوه ها
  • غلات کامل
  • حبوبات
  • آجیل
  • گوشت لخم – گوشت کمچربی

هدف افراد باید شامل غذاهای نارنجی، قرمز و سبز باشد که حاوی کاروتنوئیدهای لیکوپن، لوتئین، زآگزانتین و پروویتامین A در رژیم غذایی آنها وجود دارد. کاروتنوئیدها برای عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم هستند و در غذاهای زیر وجود دارند:

محدود کردن چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده و پرهیز از شکر و نمک اضافه شده در صورت امکان نیز می‌تواند التهاب را کاهش داده و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد.

مکمل های ویتامین

یک ارتباط بین ویتامین D و عملکرد سیستم ایمنی وجود دارد بسیاری از افراد مسن در معرض خطر سطوح پایین ویتامین D هستند، بنابراین مهم است که آنها به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرند یا برای محافظت از ایمنی خود از مکمل ها استفاده کنند.

مصرف مکمل های ویتامین C، روی و سلنیوم نیز می تواند ایمنی را در افراد مسن بهبود بخشد.

با این حال، مصرف دوزهای بالای ویتامین ها و مواد معدنی می تواند اثرات مضری داشته باشد. مولتی ویتامین ها که حاوی سطوح پایین تر و مطمئن تری از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، می توانند گزینه مناسبی باشند. افراد باید قبل از استفاده از مکمل ها با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنند.

از سیگار کشیدن خودداری کنید

سیگار کشیدن ایمنی را کاهش می دهد در برابر عفونت، به ویژه در افراد مسن. همچنین می تواند بهبودی و بهبودی را به تاخیر بیندازد. به علاوه، سیگار باعث اثرات منفی مختلف دیگری بر بدن می شود و می تواند خطر ابتلا به شرایط مضر و سرطان را در فرد افزایش دهد.

در صورت لزوم، ترک یا اجتناب از سیگار می تواند به فرد کمک کند علائم زونا را مدیریت کند و راحت تر بهبود یابد.

استرس را کاهش دهید

استرس می تواند سیستم ایمنی فرد پایین بیاورد این می تواند آنها را مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند زونا کند.

مدیریت سطح استرس می تواند به تقویت ایمنی و محافظت در برابر سایر اثرات منفی دیگری که استرس می تواند بر بدن داشته باشد کمک کند. چند استراتژی کاهش استرس عبارتند از:

  • داشتن مقدار کافی خواب
  • ورزش منظم یا فعالیت بدنی
  • حفظ یک شبکه پشتیبانی خوب

درمان زونا ممکن نیست. با این حال، مانند سایر ویروس ها، استراحت و خوردن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به بهبودی کمک کند.

استفاده از درمان‌ها برای کمک به مدیریت علائم ممکن است راحتی و رفاه ذهنی را افزایش دهد و همچنین می‌تواند خطر ابتلا به نورالژی پس از تبخال را کاهش دهد.

واکسنی نیز برای کمک به پیشگیری از زونا موجود است. هر فردی که بالای ۵۰ سال سن دارد یا در معرض خطر ابتلا به زونا است، باید در مورد دریافت واکسن یا دوز تقویت کننده با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کند.



منبع