اگر شروع رژیم کتوژنیک خیلی وحشتناک است، چرا نباید آمار ارائه؟

غلات و غذاهایی که نشاسته دارند: برنج، پاستا و غیره. چه غذاهایی در رژیم کتوژنیک مصرف میشود؟ کتوژنیک هدفمند (TKD): در این نوع از رژیم، میتوانید زمانی که ورزش میکنید، کربوهیدرات مصرف کنید. با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات تجویزشده میتوانید از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید و اگر به یکی از بیماریها و اختلالات بالا مبتلا هستید، ناامید نشوید. بهتر است سعی کنید از مواد مغذی، مفید و دارای پروتئین بالا استفاده نمائید و همچنین استفاده از فیبر و سبزیجات را نیز فراموش نکنید! چربی لبنیات برای تغذیه رژیم اصلی کتوژنیک مورد استفاده قرار گرفت و مواد مغذی سالمی را ارائه کرد.

در رژیم کتوژنیک خودتان باید برنامه غذایی را تهیه کنید و برای یک هفته یا 30 روز خودتان برنامهریزی کنید. مصرف 2.5 الی 3 فنجان سبزیجات در روز برای مادر شیرده توصیه می شود تا مواد مغذی موردنیاز برای تولید شیر تولید شوند. به همین دلیل اگر به کمبود مواد معدنی مبتلا هستید، ممکن است این رژیم برایتان مفید نباشد. همانطور که گفته شد، رژیم کتوژنیک طرفداران زیادی دارد اما اگر این ۶ نشانه را دارید ممکن است برای شما مناسب نباشد. به همین علت رژیم کتوژنیک میتواند برای بیماران مبتلا به مشکلات کیسه صفرا فواید زیادی به همراه داشته باشد.

از دیگر فواید کتو میتوان به پیشگیری از سرطان، پارکینسون، آسیبهای مغزی، مشکلات قلبی و درمان آکنه اشاره کرد. توجه داشته باشید تنها با رعایت باید ها و نباید های رژیم کتوژنیک به شکل صحیح و کامل، می توانید از فواید آن بهره مند شوید. اگر رژیم کتوژنیک را دنبال میکنید اما توجهی به میزان کالری دریافتی ندارید، به احتمال زیاد نمیتوانید وزن کم کنید. با شروع رژیم کتوژنیک، بدن به جای استفاده از قند به عنوان منبع انرژی، از چربیها استفاده میکند. 2. مهمترین ویژگی رژیم غذایی کتوژنیک، کاهش قند و استفاده از چربیها به عنوان منبع اصلی انرژی است.

در واقع در رژیم کتو، کربوهیدرات مصرفی کاهش یافته و با چربی جایگزین میشود در نتیجه سطح کربوهیدرات بدن کم شده و به مرحلهای از سوخت و ساز به نام کتوزیس میرسد. مهم است بدانید که اثرات واقعی رژیم کتوژنیک بر کاهش وزن به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله سطح فعالیت بدنی، ترکیب بدن، سلامتی عمومی و سازمان بدن. تحقیقات نشان داده که رژیم کتوژنیک بسیار کم کالری ممکن است به بهبود اختلال متابولیک و تخمک گذاری در زنان مبتلا به PCOS کمک کند. به طور کلی دیابت سوختوساز بدن را متخصص تغذیه کتوژنیک دگرگون میکند. در حالی که آنها حاوی مقداری کربوهیدرات هستند، می توانید آنها را در حد اعتدال روی کتو مصرف کنید.

علت این مشکلات این است که بدن در جذب محتوای چربی بالا از مواد غذایی که بخشی از این رژیم هستند، مشکل دارد. رژیم کتو به طور معمول سرشار از مواد غذایی مانند کره، پنیر، تخم مرغ، گوشت، آجیل، روغن، غذاهای دریایی و دانهها است. رژیم کتوژنیک یک رژیم با میزان کربوهیدرات بسیار محدود است که با غذاهای خود یک سبک زندگی کوتاه مدت را به ما آموزش میدهد. عوارض جانبی رایج رژیم کتوژنیک شامل مشکلات گوارشی (GI) از جمله یبوست، اسهال، تهوع یا استفراغ است. این نوع رژیم، شامل دورهای از مصرف مجدد کربوهیدرات است. کتوژنیک استاندارد (SKD): این رژیم شامل ۷۵ درصد چربی سالم، ۲۰ درصد پروتئین و تنها ۵ درصد کربوهیدرات است.

اگر رژیم کتو برایتان مناسب نباشد، علائمی مانند یبوست، تهوع، استفراغ و یا اسهال را تجربه خواهید کرد که به صورت کلی مشاهده این علائم در طول دوره رژیم به آنفولانزای کتوژنیک معروف است. اما نباید فراموش کرد که هر شخص بدنی منحصر به فرد دارد و نیازها و تحملپذیری آنها نیز متفاوت است. اثربخشی آنها متفاوت است. به خصوص که متابولیسم فردی، ژنها، نوع بدن، شیوه زندگی، علایق غذایی و ترجیحات شخصی متفاوت است.

در واقع، کتوز معمولا به متابولیسم چربی به عنوان منبع اصلی انرژی برای بدن متکی است و مصرف قندها و کربوهیدراتهای زیاد میتواند این فرآیند را مختل کند. به صورت کلی این رژیم برای بیماران مبتلا به کبد چرب چندان مسئله ساز نبوده و حتی در برخی موارد منجر به کاهش علائم کبد چرب در بیماران شده است.

نکته مهم این است که باید بدانید مواد غذایی شما باید دربرگیرنده 70 درصد چربی، 25 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات باشند. در رژیم لاغری نیز تمرکز بر مصرف سبزی و پروتئین و مواد غذایی آماده و فست فودها و شکر است. در این مدت همچنین ممکن است یبوست، قند خون پایین خفیف یا سوءهاضمه داشتهباشید. اگر قند خون در افراد مبتلا به دیابت خیلی پایین بیاید، نگرانی وجود متخصص رژیم کتوژنیک دارد.

بسیاری از ورزشکاران استقامتی نیز برای تقویت عملکرد خود به این رژیم بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب روی میآورند. در رژیم کتوژنیک، پروتئین نقش بسیار مهمی را ایفا میکند و همچنین، سعی شده است تا از مواد غذایی دارای کربوهیدرات کمتر و چربی سالمتر، استفاده شود. مواد غذایی دارای قند و کربوهیدراتی که به آسانی هضم و جذب بدن میشوند، باید حتما در رژیم کتوژنیک حذف گردند؛ چون این مواد خوراکی به راحتی میتوانند سبب افزایش وزن شما شوند! اگر لازم است قبل از گرفتن رژیم خرید بروید و همه مواد لازم را در ابتدای هفته خریداری کنید. درست است که میتوان این بیماریها را با رعایت نمودن رژیم کتوژنیک تا حد زیادی کنترل کرد؛ اما متخصصان مرتبط با این حوزهها معتقد هستند همچنان باید تحقیقات بیشتری در رابطه با رژیم کتوژنیک برای درمان این بیماریها صورت گیرد.

رژیم غذایی کتوژنیک همچنین نشان داده شده است که کنترل قند خون را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ ، حداقل در کوتاه مدت بهبود می بخشد. یکی دیگر رژیم هایی که می توانید با آن به راحتی وزن کم کنید رژیم کالری شماری است. رژیم کتو زمانی که کربوهیدرات بسیار کم و مقدار زیادی چربی مصرف میکنید، میتواند منجر به اختلالات ریتم قلب در برخی افراد شود. کاهش کربوهیدرات ها، بدن را از گلوکز محروم می کند و به دلیل تجمع مولکول هایی به نام کِتون در جریان خون، حالت متابولیکی به نام کتوز ایجاد می کند. رژیم زون بیش از ۳۰ سال پیش توسط دکتر بری سیرز برای کمک به کنترل هورمونها، جلوگیری از التهاب و کنترل انسولین خون ایجاد شد.

تحقیقات نشان داده که در بین کودکانی که رژیم کتوژنیک را به عنوان درمان صرع دنبال میکردند، ۱۳ نفر از ۱۹۵ نفر دچار سنگ کلیه شدند. بر اساس هرم غذایی رژیم کتوژنیک در این رژیم مصرف چربی بالا میرود. هنگامی که غذای چرب و با کربوهیدرات بالا میخورید، بدن شما معمولا گلوکز تولید میکند. وقتی در وضعیت کتوز نیستیم، گلوکز (که از مصرف کربوهیدرات به دست میآید) منبع انرژی اصلی بدن است. فرمول این شاخص از تقسیم وزن فرد برحسب کیلوگرم بر مجذور قد برحسب متر بهدست میآید. در برخی از منابع خارجی ذکر شده است که افراد میتوانند از رژیم کتوژنیک برای برطرف نمودن و بهبود دادن مشکلات قلبی، مغزی و حتی جوشهای پوستی، در کنار دیگر روشهای دارویی و درمانی دکتر کتوژنیک خود استفاده نمایند.

مصرف مکمل: خانمهای مبتلا به این عارضه میتوانند با مصرف مکملهایی مثل ویتامین دی، با علائم و نشانههای آن مقابله کنند. سسها و طعم دهندهها، چرا که میتوانند حاوی مقدار زیادی قند و چربیهای مضر باشند. چربیهای ناسالم: روغنهای فرآوری شده، سس مایونز و … چربیهای ناسالم.، تنها چربیهایی که باید مصرف کنید، روغنهای گیاهی و چربیهای مفیدی است که در موادی مانند آووکادو یافت میشود. اینکه رژیم لاغری برای چه کسی مناسب است را پزشک یا متخصص تغذیه مشخص میکند.

به عنوان مثال؛ شکر، نان سفید، انواع شیرینی و نوشابه، جزو این دستهبندی قرار میگیرند که به هیچ عنوان نبایستی آنها را مصرف کنید. از طریق وبسایت دکترتو اقدام به ثبت نوبت دکتر متخصص تغذیه در سریعترین زمان ممکن نمایید. در نهایت، اگر قصد دارید تا از رژیم کتوژنیک برای اهدافی به غیر از کاهش وزن استفاده کنید؛ توصیه ما به شما این است که پیش از اقدام با پزشک خود در این باره مشورت نمائید؛ به ویژه، اگر دارای بیماری دیابت از نوع 1 هستید! متأسفانه بوی بد دهان یکی از رایجترین عوارض رژیم کتوژنیک است. هدف از انجام اینکار، در حقیقت این است که؛ کالریهای مورد نیاز بدن بیشتر از پروتئین و چربی تامین گردد.

اگر این مرحله را انجام دهید و مقدار کربوهیدرات و قند مصرفی خود در طول روز را به مقدار مورد نیاز کاهش دهید، بدن ناچار خواهد شد تا برای تامین انرژی به هضم و جذب بیشتر پروتئین و چربی بپردازد. اگر فردی دو مورد از موارد روبرو مانند نورهراسی، احساس تهوع، یا ناتوانی در انجام کار یا مطالعه برای مدت یک روز در وی ظاهر شود، آنگاه لزوم انجام آزمایش تشخیص بیماری بیشتر میشود. سردرد، خستگی و گیجی: این علائم ممکن است در ابتدای رژیم کتوژنیک و در حین تبدیل بدن به حالت کتوزی ظاهر شوند. دلیل بی خوابی، وجود مقدار کم کربوهیدرات یا حتی عدم دریافت آن در رژیم کتوژنیک است.

اما اگر هدفتان کاهش وزن است و بعد از یک هفته همچنان وزن کم نکردید، احتمالا این رژیم غذایی برایتان مناسب نیست. در حالی که رژیم کتو میتواند راهی جذاب برای کاهش وزن در کوتاه مدت باشد، اما روشی پایدار یا سالم نیست. هر چه پروتئین بیشتر باشد، پروتئینهای اضافی بیشتر به منبع احتقان در کبد تبدیل میشود و در نهایت منجر به بیماری کبد چرب و تشکیل سنگ کیسه صفرا میشود. رژیم کتو برای کاهش وزن مناسب به نظر میرسد اما مهمترین خاصیت آن را میتوان کاهش قند خون دانست. دکترتو به شما امکان دریافت نوبت ویزیت و مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه و ویزیت حضوری را خواهد داد.

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با متخصص تغذیه کتوژنیک وب سایت خود باشید.