دانشمندان دریافتند کیک و نوشیدنی شیرین کننده نئوتام می تواند به دیواره روده آسیب برساند | ایمنی مواد غذایی


یک مطالعه جدید نشان می‌دهد شیرین‌کننده‌ای که در کیک‌ها، نوشابه‌ها و آدامس‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند با تضعیف روده به سلامت افراد آسیب جدی وارد کند.

مصرف حتی مقدار کمی از شیرین کننده نئوتام می تواند منجر به ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، مقاومت به انسولین و حتی سپسیس شود، وضعیتی که سالانه حدود 40000 نفر را در بریتانیا می کشد.

به گفته محققان، یافته‌ها تاکید کرد که برخی از نسل جدید شیرین‌کننده‌ها که طعم فوق‌العاده شیرینی به محصولات غذایی می‌دهند، می‌توانند «اثر سمی» بر سلامتی داشته باشند.

دکتر هاووی چیچگر، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت که در حالی که شیرین کننده ها می توانند جایگزین سالم تری برای شکر باشند، برخی می توانند به مصرف کنندگان آسیب برسانند.

Neotame در سال 2002 به عنوان جایگزینی برای آسپارتام، شیرین کننده ای که نگرانی هایی را برانگیخته است، توسعه یافت و در سال های اخیر به طور گسترده در نوشیدنی ها و مواد غذایی فروخته شده در بریتانیا مورد استفاده قرار گرفته است. اغلب در لیست مواد تشکیل دهنده موجود بر روی برچسب محصولات به عنوان E961 نامیده می شود.

چیچگر، دانشیار دانشگاه آنگلیا راسکین، و دکتر آپارنا شیل، از دانشگاه جهانگیرناگر بنگلادش، یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گویند نئوتام تهدیدی برای سلامتی است زیرا می‌تواند با ایجاد بیماری «باکتری‌های خوب» به روده آسیب برساند. و به دیواره روده حمله کند. در فرآیندی که می تواند منجر به بیماری شود، زیرا سد اپیتلیال، بخشی از دیواره روده، می تواند شکسته شود.

آنها یافته های خود را که به گفته آنها اولین موردی است که نشان می دهد نئوتام می تواند تأثیر مخربی بر باکتری های سالم روده داشته باشد در مجله پزشکی Frontiers in Nutrition منتشر کردند.

تحقیقات قبلی، از جمله Chichger، نشان داد که سایر شیرین‌کننده‌های رایج – مانند ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام – نیز می‌توانند این اثر مضر را داشته باشند.

چیچگر گفت: «اکنون آگاهی روزافزونی از تأثیرات شیرین‌کننده‌هایی مانند ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام وجود دارد، با کارهای قبلی ما که مشکلاتی را که می‌توانند برای دیواره روده ایجاد کنند و آسیب به «باکتری‌های خوب» را نشان می‌دهند. در روده ما تشکیل شود

اگر باکتری وارد جریان خون شود، این می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی بالقوه از جمله اسهال، التهاب روده، و حتی عفونت هایی مانند سپتی سمی شود. بنابراین، مطالعه شیرین‌کننده‌هایی که اخیراً معرفی شده‌اند نیز مهم است و تحقیقات جدید ما نشان می‌دهد که نئوتام باعث مشکلات مشابهی از جمله بیماری باکتری‌های روده می‌شود.»

نویسندگان همکار گفتند که تحقیقات بیشتری برای بررسی «اثرات سمی برخی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی که اخیراً تولید شده‌اند»، با توجه به استفاده گسترده آنها، مورد نیاز است. برخی از جدیدترین شیرین کننده های مورد استفاده طعم شیرینی را تولید می کنند که 1000 برابر شیرین تر از شکر است.

چیچگر تاکید کرد، حتی مصرف کم نئوتام ممکن است مضر باشد. حتی زمانی که نئوتام را در غلظت‌های بسیار کم، 10 برابر کمتر از میزان مصرف روزانه مورد مطالعه قرار دادیم، شاهد شکسته شدن سد روده و تغییر باکتری‌ها به سمت رفتارهای مخرب‌تر، از جمله افزایش تهاجم به سلول‌های سالم روده و منجر به مرگ سلولی بودیم. . این می تواند با مسائلی مانند بیماری های روده تحریک پذیر و سپسیس مرتبط باشد.

آژانس استانداردهای غذایی اروپا در سال 2010 حکم داد که نئوتام برای ما بی خطر است. از آن زمان تاکنون برای استفاده در بیش از 35 کشور تایید شده است. اما افسا اکنون در حال بررسی ایمنی نئوتام به‌عنوان بخشی از آنچه چیچگر گفت، مجموعه‌ای از ارزیابی‌های ریسک مبتنی بر شواهد است که ممکن است منجر به ارزیابی مجدد برخی شیرین‌کننده‌ها شود.



منبع