نفرکتومی لاپاروسکوپی: مزایا، خطرات و بهبودی


نفرکتومی لاپاراسکوپی شامل برداشتن یک کلیه از طریق یک سری برش های کوچک با ابزار خاصی به نام لاپاراسکوپ است. این گزینه ای برای درمان سرطان کلیه و سایر شرایطی است که باعث می شود کلیه شما به درستی کار نکند.

نفرکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن کلیه شما است. ممکن است برای افراد مبتلا به سرطان کلیه یا کلیه ای که به درستی کار نمی کند لازم باشد. نفرکتومی لاپاروسکوپی شامل جراح کلیه شما را از طریق برش های کوچک با ابزار خاصی به نام لاپاراسکوپ می برد.

تحقیق نشان می‌دهد که نفرکتومی لاپاروسکوپی با بهبودی سریع‌تر و اقامت کوتاه‌تر در بیمارستان نسبت به جراحی باز سنتی همراه است.

نفرکتومی لاپاراسکوپی می تواند برای افرادی که به آن نیاز دارند نجات بخش باشد، اما مانند همه جراحی ها، خطراتی را نیز به همراه دارد. خطرات بالقوه شامل خونریزی شدید، آسیب به سایر اندام ها و واکنش به ماده بیهوشی است.

نفرکتومی لاپاروسکوپی: مزایا، خطرات و بهبودیhealthline.comhttps://www.healthline.com › سلامتینفرکتومی لاپاروسکوپی: مزایا، خطرات و بهبودیhealthline.comhttps://www.healthline.com › سلامتی

در این مقاله، نفرکتومی لاپاروسکوپی را بررسی می‌کنیم، از جمله اینکه چه زمانی ممکن است پزشکان آن را توصیه کنند، چه چیزی را درمان می‌کند و چقدر موثر است.

هدف نفرکتومی لاپاراسکوپی

یک پزشک ممکن است نفرکتومی لاپاراسکوپی را برای افراد مبتلا به سرطان کلیه یا کلیه غیرفعال توصیه کند.

نفرکتومی برای سرطان

نفرکتومی یکی از رایج ترین درمان های سرطان کلیه است. جراحان اغلب نفرکتومی لاپاراسکوپی را برای درمان سرطان در مراحل ۱-۳ انجام می دهند. نفرکتومی جزئی، که در آن تنها بخشی از کلیه را برمی‌دارد، می‌تواند تومورهای کوچک‌تر از ۳ اینچ در سراسر آن را درمان کند. .

علاوه بر این، نفرکتومی سیتوروداکتیو لاپاروسکوپیک یک انتخاب رایج برای درمان مرحله ۴ سرطان کلیه است. این روش شامل جراح می‌شود که کلیه را پس از گسترش سرطان به بافت‌های دورتر خارج می‌کند تا به کاهش علائم یا کاهش سرعت گسترش سرطان کمک کند.

نفرکتومی برای سایر بیماری های کلیوی

سایر شرایطی که ممکن است نیاز به نفرکتومی داشته باشد عبارتند از:

  • آسیب کلیوی تروماتیک
  • عفونت کلیه
  • ناهنجاری های کلیه از بدو تولد وجود دارد
  • تومورهای غیر سرطانی

نفرکتومی لاپاراسکوپی چقدر موثر است؟

نفرکتومی لاپاروسکوپی می تواند به طور بالقوه سرطان کلیه را درمان کند. در ایالات متحده در سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۸، افراد مبتلا به سرطان کلیه حداقل ۵ سال عمر کردند ۷۷٪ به اندازه افراد بدون سرطان کلیه. افراد مبتلا به سرطان کلیه حداقل ۵ سال ۹۳ درصد عمر کردند.

در یک مطالعه ۲۰۲۰، محققان اثربخشی نفرکتومی لاپاراسکوپی را با نفرکتومی باز مقایسه کردند. در دو بیمارستان در آفریقای جنوبی. آنها دریافتند که جراحی لاپاراسکوپی از نظر موارد زیر برتر است:

  • از دست دادن خون
  • میزان انتقال خون
  • مدت اقامت در بیمارستان
  • میزان کلی عوارض

جراحی لاپاراسکوپی از نظر موارد زیر عملکرد بدتری نداشت:

  • زمان عمل
  • نتیجه سرطان
  • میزان عوارض جدی

خطرات نفرکتومی لاپاراسکوپی چیست؟

عوارض جانبی که در بیشتر افرادی که نفرکتومی لاپاروسکوپی انجام می‌دهند، شامل درد در اطراف محل برش و نفخ شکم است.

عوارض جانبی که در ۲ تا ۵۰ درصد افراد رخ می دهد عبارتند از:

  • درد نوک شانه به دلیل تحریک دیافراگم ناشی از دی اکسید کربن، که جراح آن را به بدن پمپ می کند تا کلیه را بیشتر نمایان کند.
  • خونریزی که نیاز به درمان بیشتر دارد
  • عفونت
  • فتق
  • آسیب به اندام ها یا رگ های خونی که نیاز به تبدیل به جراحی باز دارند

کمتر از ۲ درصد افراد تجربه می کنند:

  • خونریزی نیاز به تزریق خون یا تبدیل به جراحی باز
  • آسیب حفره ریه
  • مشکلات قلبی عروقی
  • واکنش به داروی بیهوشی که نیاز به انتقال خون دارد
  • عفونت ها در بیمارستان شناسایی شده اند

خطر مرگ کمتر از ۱ درصد است.

مراحل نفرکتومی لاپاراسکوپی

در اینجا چیزی است که می توانید قبل و در طول عمل خود انتظار داشته باشید.

قبل از عمل

حدود یک هفته قبل از انجام عمل، یک ارزیابی اولیه خواهید داشت که در آن پزشک تناسب اندام شما را ارزیابی می کند و به شما فرصت می دهد. برای پرسیدن هر گونه سوالی که ممکن است در مورد روش خود داشته باشید.

در روز عمل، فرصت دیگری برای پرسیدن سوالات خواهید داشت. پزشک ممکن است حدود یک ساعت قبل از جراحی به شما یک آرامبخش به صورت خوراکی یا داخل وریدی به شما پیشنهاد دهد که به معنای داخل ورید است.

در اتاق عمل، یک داروی بیهوشی دریافت خواهید کرد تا شما را بخواباند. معمولاً پزشک داروی بی حسی را از طریق ورید بازوی شما تجویز می کند.

در طول روش

این چیزی است که می‌توانید انتظار داشته باشید در طول عمل:

  1. هنگامی که به خواب می روید، جراح شما را روی میز عمل قرار می دهد تا کلیه شما در دسترس باشد.
  2. آنها یک کاتتر را در مثانه شما قرار می دهند تا آن را در طول عمل تخلیه کند و پس از آن خروجی ادرار شما را اندازه گیری کند.
  3. سپس، یک برش کوچک به اندازه نیم اینچ در شکم شما، در کنار ناف شما ایجاد می کنند. آنها یک لوله پلاستیکی به نام پورت را وارد حفره شکمی شما می کنند و دی اکسید کربن را از آن عبور می دهند تا حفره باد شود. سپس آنها یک لوله باریک با دوربین را از طریق درگاه عبور می دهند تا به داخل شکم شما نگاه کنند. معمولا دو یا سه برش دیگر برای پورت های دیگر ایجاد می کنند.
  4. جراح ابزارهای ویژه ای را برای انجام عمل از طریق پورت ها عبور می دهد. آنها از این ابزار برای جدا کردن کلیه شما استفاده خواهند کرد.
  5. سپس یکی از برش ها را تا حدود ۲ تا ۳ اینچ طولانی می کنند تا کلیه شما از آن عبور کند.
  6. در نهایت، زخم‌های شما را با بخیه می‌بندند و با باند می‌پوشانند.

آماده شدن برای نفرکتومی لاپاراسکوپی

در طول پیش ارزیابی خود چند تست دریافت خواهید کرد، از جمله:

  • آزمایش خون
  • اشعه ایکس قفسه سینه
  • نوار قلب

اگر سیگار می کشید، پزشک ممکن است توصیه کند چند هفته قبل از عمل خود را ترک کنید. این می تواند احتمال ابتلا به عفونت قفسه سینه را کاهش دهد.

بهبودی پس از نفرکتومی لاپاراسکوپی

باید حداقل ۱ شب در بیمارستان بمانید، اما معمولاً تا ۳ شب اقامت دارید. احتمالاً به مدت ۲ تا ۳ روز به اپیدورال که نوعی بیهوشی است وصل خواهید شد. همچنین، ممکن است تا چند روز نتوانید به طور معمول غذا بخورید یا بنوشید.

با احساس آمادگی می توانید به آرامی فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید. بهبودی کامل از این روش ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد.

هزینه نفرکتومی لاپاراسکوپی چقدر است؟

قیمت نفرکتومی لاپاراسکوپی به عواملی مانند محل زندگی شما و کلینیکی که در آن عمل خود را انجام می دهید بستگی دارد.

جایگزین های نفرکتومی لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی باز جایگزینی برای نفرکتومی لاپاراسکوپی است. این یک روش تهاجمی تر است که شامل برداشتن کل کلیه از طریق یک برش بزرگ است.

سوالات متداول در مورد نفرکتومی لاپاروسکوپی

در اینجا چند سوال متداول در مورد نفرکتومی لاپاراسکوپی وجود دارد.

بهبودی پس از نفرکتومی لاپاراسکوپی چقدر طول می کشد؟

بازیابی کامل از عمل ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد. بستری معمولی در بیمارستان ۱ تا ۳ روز است.

تفاوت بین نفرکتومی و نفرکتومی لاپاراسکوپی چیست؟

نفرکتومی باز شامل برداشتن کلیه شما از طریق یک برش بزرگ است. نفرکتومی لاپاراسکوپی شامل استفاده از برش های کوچک و ابزارهای کوچکتر است.

نفرکتومی لاپاراسکوپی می تواند نجات دهنده باشد، اما خطراتی را به همراه دارد. پیروی از دستورالعمل های قبل و بعد از جراحی جراح بهترین شانس را برای جلوگیری از عوارض جدی به شما می دهد.

لینک منبع



منبع