مطالعه نشان می دهد افرادی که صبحانه سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده می خورند جذابیت کمتری دارند | تغذیه


اگر می‌خواهید صبح بهترین ظاهر خود را داشته باشید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که شیرینی‌های فراوری شده و آب میوه را با نان تست سبوس‌دار و چای بدون شکر عوض کنید.

محققان فرانسوی دریافتند افرادی که صبحانه‌ای غنی از کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌خورند نسبت به افرادی که روز را با کربوهیدرات‌های تصفیه‌نشده سالم‌تر شروع کرده‌اند، جذابیت کمتری دارند.

دانشمندان دانشگاه مونپلیه بر این باورند که تغییر ظریف در جذابیت چهره ممکن است ناشی از تغییرات قند خون و انسولین باشد که می‌تواند بر ظاهر پوست تأثیر بگذارد و اثرات طولانی‌مدتی بر هورمون‌های جنسی داشته باشد.

دکتر کلر برتیکات، زیست شناس تکاملی و اولین نویسنده در این مطالعه گفت: «این موضوع شگفت انگیز است که در نظر بگیریم، اما انتخاب های غذایی ما می تواند تأثیرات سریعی بر ظاهر ما داشته باشد. این تغییرات فیزیولوژیکی می‌تواند به‌طور نامحسوس ویژگی‌های چهره را تغییر دهد و بر نحوه درک دیگران از جذابیت تأثیر بگذارد.»

محققان 52 مرد و 52 زن 20 تا 30 ساله را انتخاب کردند و به طور تصادفی آنها را به خوردن یک صبحانه 500 کالری غنی از کربوهیدرات های تصفیه شده یا تصفیه نشده اختصاص دادند. صبحانه با کربوهیدرات تصفیه شده شامل یک باگت فرانسوی از آرد آسیاب شده صنعتی، مربا، آب سیب یا پرتقال و چای یا قهوه با شکر موجود بود. وعده غذایی کربوهیدرات های تصفیه نشده، نان سبوس دار سنگی شده با کره و پنیر، پرتقال یا سیب و چای یا قهوه بدون شکر بود.

دانشمندان سطح قند خون داوطلبان را قبل و بعد از غذا اندازه‌گیری کردند و سپس از شرکت‌کنندگان در شرایط نوری کنترل‌شده عکس‌برداری کردند. سپس عکس‌ها به گروه‌هایی از ارزیاب‌ها فرستاده شد تا تخمین بزنند که افراد چقدر پیر، مردانه یا زنانه و چقدر جذاب به نظر می‌رسند.

محققان با نوشتن در Plos One ادعا می‌کنند که خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده برای صبحانه جذابیت چهره مردان و زنان را کاهش می‌دهد، اگرچه اثرات طولانی‌مدت خوردن چنین غذاهایی که از پرسشنامه‌های تکمیل شده توسط داوطلبان به دست آمده، پیچیده‌تر بود.

برتیکات گفت: «تأثیر بر اساس جنسیت و نوع وعده غذایی متفاوت است، که بر رابطه پیچیده بین رژیم غذایی و جذابیت تأکید می کند. یافته‌های ما یادآور تأثیر گسترده انتخاب‌های غذایی نه تنها بر سلامتی، بلکه بر ویژگی‌های دارای اهمیت اجتماعی خاص مانند جذابیت چهره است.»

کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند باعث افزایش قند خون شوند که بدن با ترشح انسولین با آن مقابله می کند. این پاسخ می تواند سطح قند را بسیار پایین بیاورد، وضعیتی به نام هیپوگلیسمی، و بر جریان خون و ظاهر پوست تأثیر بگذارد. در این مطالعه، فقط صبحانه کربوهیدرات های تصفیه شده باعث هیپوگلیسمی شد.

دیوید پرت، استاد روانشناسی در دانشگاه سنت اندروز، که نشانه های صورت را برای سلامتی مورد مطالعه قرار داده است، گفت که نباید تعجب آور باشد که رژیم غذایی بر جذابیت تأثیر می گذارد. او گفت که میوه ها و سبزیجات با افزایش رنگدانه های گیاهی به نام کاروتنوئیدها در پوست جذابیت را بهبود می بخشند، در حالی که رژیم های غذایی با قند بالا می توانند پوست را پیر کنند.

پرت گفت: “نویسندگان پیشنهاد می کنند که کربوهیدرات تصفیه شده می تواند بر جریان خون محیطی تاثیر بگذارد.” جریان خون می تواند ظاهر پوست را خیلی سریع تغییر دهد. در صورت احساس تهوع هنگام تخلیه خون از پوست، می توان تاثیر آن را در عرض چند ثانیه مشاهده کرد. ما متوجه شدیم که بیشتر مردم زمانی که رنگ پوستشان افزایش جزئی در خون اکسیژن دار را منعکس می کند، سالم تر و جذاب تر به نظر می رسند.

برتیکات در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای به افرادی که می‌خواهند بهترین ظاهر را داشته باشند، می‌کند، گفت: «ما می‌دانیم که کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده تأثیر منفی بر سلامتی دارند و این دلیل کافی برای محدود کردن مصرف آن‌ها است.»



منبع