مطالعه نشان می دهد زنان گیاهخوار بیشتر در معرض شکستگی لگن در سنین بالاتر هستند | تغذیه


مطالعه‌ای در بریتانیا نشان می‌دهد زنانی که گیاه‌خوار هستند در سنین بالاتر بیشتر از کسانی که به طور مکرر گوشت می‌خورند، دچار شکستگی لگن می‌شوند.

محققان سوابق سلامت و رژیم غذایی بیش از 26000 زن را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که در طی یک دوره تقریباً 22 ساله، گیاهخواران یک سوم بیشتر از کسانی که به طور منظم گوشت می خورند، احتمال شکستگی لگن داشتند.

دلایل خطر بیشتر مشخص نیست، اما محققان گمان می‌کنند که برخی از گیاه‌خواران ممکن است مواد مغذی کافی برای سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را دریافت نکنند، و آنها را مستعد سقوط و شکستگی کند.

پیامی که برای گیاهخواران وجود دارد این است که رژیم غذایی خود را رها نکنید، زیرا برای چیزهای دیگر سالم است و سازگار با محیط زیست است، اما مراقب باشید که برنامه ریزی خوبی داشته باشید و از مواد مغذی که هنگام نخوردن گوشت حذف می کنید، غافل نشوید. دکتر جیمز وبستر، محقق دانشگاه لیدز گفت.

رژیم های گیاهخواری اغلب سالم تر از رژیم های حاوی گوشت در نظر گرفته می شوند و می توانند خطر ابتلا به دیابت، چاقی، بیماری های قلبی و برخی سرطان ها را کاهش دهند. اما مطالعه منتشر شده در BMC Medicine بر اهمیت یک رژیم غذایی متعادل، هر آنچه که مردم می‌خورند، تاکید می‌کند.

وبستر می‌گوید: «احتمالاً گیاه‌خواران، به دلایلی، و احتمالاً به دلیل دریافت کمتر مواد مغذی مهم، استخوان‌های ضعیف‌تر و توده عضلانی کمتری دارند و هر دوی این موارد افراد را مستعد شکستگی لگن می‌کند.»

حدود 90 درصد از شکستگی‌های لگن به زمین خوردن مربوط می‌شود که در افراد مسن‌تر که ضعیف‌تر هستند و استخوان‌های ضعیف‌تری دارند، شایع‌تر است. اما شکستگی‌ها اغلب باعث ضعف بیشتر می‌شوند که خطر سقوط بیشتر و شکنندگی بدتر را افزایش می‌دهد.

محققان بر این باورند که گیاهخواران بیشتر از گوشت خواران دچار کمبود وزن هستند و علاوه بر داشتن استخوان ها و ماهیچه های ضعیف، ممکن است چربی کمتری نیز داشته باشند که می تواند به عنوان یک بالشتک در هنگام زمین خوردن عمل کند.

با توجه به این یافته ها، وبستر گفت که گیاهخواران ممکن است بخواهند برای سلامت استخوان ها، غلات غنی شده با آهن و B12 را مصرف کنند و از دریافت پروتئین کافی از طریق غذاهایی مانند آجیل، حبوبات و لوبیا اطمینان حاصل کنند.

محققان از داده های مطالعه کوهورت زنان در بریتانیا استفاده کردند، که زنان را در طول زمان برای ارزیابی ارتباط بین رژیم غذایی و سلامتی ردیابی می کند. سوابق مربوط به 26318 زن 35 تا 69 ساله نشان داد که 822 نفر یا 3 درصد در یک دوره تقریباً 22 ساله دچار شکستگی لگن شده اند. حدود 28 درصد از زنان گیاهخوار و 1 درصد گیاهخوار بودند.

محققان میزان شکستگی‌های لگن را در گیاه‌خواران، آفت‌خواران – کسانی که ماهی می‌خورند اما گوشت نمی‌خورند – و گوشت‌خواران گهگاهی با عید پاک‌های مکرر گوشت مقایسه کردند. گوشت خواران مکرر حداقل پنج بار در هفته گوشت می خوردند.

وبستر گفت که برای بررسی اینکه آیا مردان گیاهخوار به طور مشابه خطر شکستگی لگن را دارند، کار بیشتری لازم است. او گفت که تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که مردان و زنان گیاه‌خوار به طور متوسط ​​در مقایسه با گوشت‌خواران از سلامت استخوان‌های ضعیف‌تری برخوردارند، اما خطر شکستگی لگن در مردان گیاه‌خوار هنوز نامشخص است.

مصرف کمتر گوشت یکی از مهم ترین تغییراتی است که افراد می توانند برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ایجاد کنند. تحقیقات دانشگاه لیدز در سال گذشته نشان داد که رژیم‌های غیر گیاه‌خواری 59 درصد بیشتر از رژیم‌های گیاه‌خواری انتشار گازهای گلخانه‌ای ایجاد می‌کنند.

در اولین نسخه، خبرنامه روزانه رایگان ما ثبت نام کنید – هر روز صبح در ساعت 7 صبح به وقت محلی

در کار منتشر شده در سال 2020، دکتر تامی تانگ، اپیدمیولوژیست ارشد تغذیه، و دیگران در دانشگاه آکسفورد، دریافتند که در مقایسه با گوشتخواران، گیاهخواران 25 درصد بیشتر در معرض خطر شکستگی لگن قرار دارند و این خطر حتی برای گیاهخواران در 31 سالگی نیز بالاست. ٪.

او گفت که گیاهخواران در مطالعه لیدز نسبت به گوشت خواران معمولی، شاخص توده بدنی (BMI) پایین تری داشتند، پروتئین مصرفی کمتری داشتند و ویتامین D کمتری دریافت کردند، که «همه اینها عوامل خطر بالقوه برای شکستگی لگن هستند».

گیاهخواران باید توجه ویژه ای به حفظ وزن سالم بدن و اطمینان از دریافت کافی پروتئین و سایر مواد مغذی مهم برای سلامت استخوان از جمله کلسیم و ویتامین D داشته باشند.