عوارض جانبی تری هگزی فنیدیل و سایر اطلاعات


نوع دارو یک داروی ضد موسکارینی
استفاده برای “عوارض جانبی خارج هرمی” ناخواسته ناشی از برخی داروها
موجود به عنوان قرص و داروی مایع خوراکی

تری هگزی فنیدیل یک داروی ضد موسکارینی است. این دارو برای افرادی که اختلالات حرکتی ناخواسته دارند به عنوان عارضه جانبی مصرف برخی از داروهای دیگر مانند برخی داروهای ضد روان پریشی تجویز می شود. این اختلالات حرکتی اغلب به عنوان “عوارض جانبی خارج هرمی” نامیده می شود و شامل مواردی مانند حرکات کنترل نشده صورت و بدن، لرزش و بی قراری می شود.

تری هگزی فنیدیل همچنین می تواند برای تسکین سفتی عضلانی در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون تجویز شود، اگرچه داروهای دیگر معمولاً ترجیح داده می شوند.

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیستند و گاهی اوقات تنها در صورت مراقبت بیشتر ممکن است از دارو استفاده شود. به این دلایل، قبل از شروع مصرف تری هگزی فنیدیل، مهم است که پزشکتان بداند:

  • اگر باردار هستید، برای بچه دار شدن یا شیردهی تلاش می کنید.
  • اگر در عملکرد کبد یا عملکرد کلیه ها مشکلی دارید.
  • اگر مشکلی در قلب یا عروق خونی خود دارید.
  • اگر مشکلات پروستات دارید یا اگر در دفع ادرار مشکل دارید.
  • اگر بیش از یک هفته یبوست دارید.
  • اگر شرایطی دارید که باعث افزایش فشار در چشم شما می شود، مانند گلوکوم.
  • اگر فشار خون بالا دارید.
  • اگر شرایطی دارید که باعث ضعف عضلانی می شود، به نام میاستنی گراویس.
  • اگر تا به حال مشکلی به نام روان پریشی داشته اید.
  • اگر داروی دیگری مصرف می کنید. این شامل هر دارویی است که مصرف می‌کنید و می‌توانید بدون نسخه بخرید، و همچنین داروهای گیاهی و مکمل را نیز شامل می‌شود.
  • اگر تا به حال به یک دارو واکنش آلرژیک داشته اید.
  • قبل از شروع این درمان، بروشور اطلاعات چاپ شده سازنده را از داخل بسته خود بخوانید. اطلاعات بیشتری در مورد تری هگزی فنیدیل به شما می دهد و لیست کاملی از عوارض جانبی که ممکن است از مصرف آن تجربه کنید در اختیار شما قرار می دهد.
  • تری هگزی فنیدیل را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. هنگام شروع درمان، پزشک به شما دوز کوچکی (معمولاً ۱ میلی گرم در روز) می دهد و سپس به تدریج دوز شما را هر چند روز یکبار افزایش می دهد. دستورالعمل هایی که پزشک به شما می دهد را به دقت دنبال کنید. هنگامی که دوز کامل مصرف می کنید، این احتمال وجود دارد که سه دوز تری هگزی فنیدیل در روز مصرف کنید، اگرچه ممکن است بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد.
  • قرص های تری هگزی فنیدیل باید همراه یا بلافاصله بعد از غذا مصرف شوند. سعی کنید دوزهای خود را در ساعات مشخصی از روز مصرف کنید، زیرا این کار به شما کمک می کند تا به یاد داشته باشید که دوزهای خود را به طور منظم مصرف کنید.
  • اگر مصرف یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید مگر اینکه نوبت بعدی شما موعد مصرف باشد. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت بعدی را در موعد مقرر مصرف کنید اما دوز فراموش شده را کنار بگذارید. برای جبران دوز فراموش شده، دو نوبت را با هم مصرف نکنید.
  • سعی کنید قرارهای منظم خود را با پزشک خود نگه دارید. این به این دلیل است که پزشک شما بتواند پیشرفت شما را بررسی کند.
  • در صورت خرید هر دارویی، با داروساز مشورت کنید که مصرف آن با تری هگزی فنیدیل بی خطر است. برخی از آنتی هیستامین ها و برخی مسکن های قوی می توانند با تری هگزی فنیدیل تداخل داشته باشند و خطر عوارض جانبی را افزایش دهند.
  • اگر در حال انجام عمل جراحی یا هر گونه درمان دندانپزشکی هستید، به فردی که درمان را انجام می دهد بگویید که از تری هگزی فنیدیل استفاده می کنید.
  • اگر مدتی است که تری هگزی فنیدیل مصرف می کنید، بدون مشورت با پزشک، مصرف آن را قطع نکنید. توقف ناگهانی می تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود، بنابراین در صورت لزوم، پزشک می خواهد دوز شما را به تدریج کاهش دهد.
  • در حین مصرف تری هگزی فنیدیل، قبل از مصرف الکل از پزشک خود مشورت بگیرید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که الکل مصرف نکنید زیرا احتمال عوارض جانبی مانند احساس خواب آلودگی را افزایش می دهد.

بیشتر داروها علاوه بر اثرات مفیدشان، می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند، اگرچه همه آنها را تجربه نمی کنند. جدول زیر شامل برخی از رایج ترین موارد مرتبط با تری هگزی فنیدیل است. فهرست کاملی را در بروشور اطلاعات سازنده که همراه با داروی شما ارائه می شود، خواهید دید. عوارض ناخواسته معمولاً با سازگاری بدن شما با داروی جدید بهبود می یابند، اما اگر هر یک از موارد زیر ادامه پیدا کرد یا دردسرساز شد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

مشترک عوارض جانبی تری هگزی فنیدیل (این عوارض کمتر از ۱ نفر از هر ۱۰ نفر را تحت تاثیر قرار می دهد)
اگر این را تجربه کنم چه کاری می توانم انجام دهم؟
دهان خشک سعی کنید آدامس های بدون قند بجوید یا شیرینی های بدون قند بمکید. اگر خشکی دهان همچنان آزاردهنده است، برای مشاوره با داروساز خود صحبت کنید
احساس بیماری (تهوع) یا بیماری (استفراغ) به غذاهای ساده بچسبید – از غذاهای غنی یا تند خودداری کنید
تاری دید، احساس سرگیجه اگر این اتفاق افتاد، رانندگی نکنید و از ابزار و ماشین آلات استفاده نکنید
یبوست سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و هر روز چندین لیوان آب بنوشید
مشکل در دفع ادرار اگر این مشکل ساز شد، برای مشاوره با پزشک خود صحبت کنید

اگر علائم دیگری را تجربه کردید که فکر می کنید ممکن است ناشی از دارو باشد، برای مشاوره بیشتر با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

  • تمام داروها را دور از دسترس و دید کودکان نگهداری کنید.
  • در جای خشک و خنک، دور از حرارت و نور مستقیم نگهداری شود.

هرگز بیش از دوز تجویز شده مصرف نکنید. اگر مشکوک هستید که ممکن است شما یا شخص دیگری بیش از حد از این دارو مصرف کرده باشید، به بخش حوادث و اورژانس بیمارستان محلی خود مراجعه کنید. ظرف را حتی اگر خالی باشد با خود ببرید.

این دارو برای شماست. هرگز آن را به افراد دیگر ندهید، حتی اگر به نظر می رسد که شرایط آنها مانند شما باشد.

داروهای تاریخ گذشته یا ناخواسته را نگه ندارید. آنها را به داروخانه محلی خود ببرید تا آنها را برای شما دفع کند.

اگر در مورد این دارو سوالی دارید از داروساز خود بپرسید.

سایر مقالات در این زمینه

عوارض قرص فت فیس برای بارداری
عوارض قرص بلک اسلیم
عوارض قرص رزبری کتون تمشک
عوارض قرص جی سی
عوارض قرص گلوریا
عوارض قرص فلوردو
عوارض قرص فت فست یا fat fast
عوارض قرص super fat face چیست
عوارض قرص لاغری پلاتین
عوارض قرص لاغری اسلیم پلاس
لیست قرص های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت
عوارض قرص الفا اسلیم

لینک منبع

۵/۵ – (۱ امتیاز)

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه



منبع