فواید شکلات تلخ + عوارض جانبی شکلات تلخ • ژورنال


شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی است که می تواند بر سلامت شما تأثیر مثبت بگذارد.
تهیه شده از دانه درخت کاکائو، یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان است که می توانید پیدا کنید.
مطالعات نشان می دهد که شکلات تلخ می تواند سلامت شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.


خواص شکلات تلخ برای سلامتی

شکلات تلخ از دانه های کاکائو از درخت کاکائو Theobroma ساخته می شود. اگرچه ممکن است فواید سلامتی شکلات تلخ به اندازه کلم بروکلی نباشد، اما مطمئناً بیشتر از سایر دسرها است. شکلات تلخ سرشار از فلاونوئیدها و سایر آنتی اکسیدان ها است که می تواند بر سلامت شما تأثیر مثبت بگذارد. به این معنی که خوردن گاه به گاه یک یا دو مربع از این شکلات برای سلامتی شما مفید است. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا مزایای سلامتی شکلات تلخ که توسط علم ثابت شده است، به همراه دلایلی برای اینکه برخی افراد ممکن است بخواهند از مصرف آن در رژیم غذایی خود خودداری کنند یا مصرف آن را به حداقل برسانند، آورده شده است.

1. ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را تامین می کند

شکلات تلخ با محتوای کاکائو بالا حاوی فیبر و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، مس و منگنز است. همچنین حاوی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم است. بدن انسان از مواد معدنی برای بسیاری از عملکردهای مختلف استفاده می کند، مانند کارکرد صحیح عضلات، قلب، استخوان ها و مغز. 100 گرم شکلات تلخ با 70 تا 85 درصد مواد جامد کاکائو حاوی مواد مغذی زیر است:

  • پروتئین: 2.2 گرم
  • فیبر: 3.09 گرم
  • شکر: 6.8 گرم
  • منیزیم: 64.6 میلی گرم
  • پتاسیم: 203 میلی گرم
  • سلنیوم: 1.93 میکروگرم
  • آهن: 3.37 میلی گرم
  • منگنز: 0.553 میلی گرم
  • تئوبرومین: 227 میلی گرم

همچنین حاوی چربی، کربوهیدرات و کافئین است.

2. در برابر بیماری های مزمن محافظت می کند

شکلات تلخ مملو از پلی فنول‌ها که یک ترکیب آلی در گیاهان است. یافته‌های یک بررسی در سال 2018 نشان می‌دهد که پلی فنول‌ها تأثیر مثبتی بر سلامت انسان دارند، از جمله وزن، بیماری‌های مزمن، تکثیر سلولی و تنظیم متابولیسم. 
به طور خاص، تحقیقات حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی غنی از پلی‌فنول‌ها در برابر برخی سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عصبی، دیابت نوع ۲، مشکلات گوارشی و غیره محافظت می‌کنند. علاوه بر شکلات تلخ، برخی از شناخته شده ترین منابع این ترکیب انواع توت ها و چای هستند.

3. حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد  

طبق گفته کلینیک کلیولند، شکلات تیره از کاکائو ساخته شده است که سرشار از فلاوانول است (نوع اصلی فلاونوئید موجود در کاکائو و شکلات). «فلاوانول‌ها مواد شیمیایی گیاهی هستند که فواید سلامتی بسیاری از جمله خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند». فلاوانول ها همچنین می توانند با کاهش استرس اکسیداتیو نحوه متابولیسم گلوکز بدن را بهبود بخشند، که می تواند حساسیت به انسولین را افزایش داده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. در واقع، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که پلی فنول‌ها ممکن است از طریق مکانیسم‌های مختلف، مانند افزایش جذب گلوکز در بافت‌ها و در نتیجه بهبود حساسیت به انسولین، بر گلیسمی (گلوکز در خون) و دیابت نوع 2 تأثیر بگذارند.

4. فواید شکلات تلخ برای مغز

خوردن مقداری شکلات تلخ می تواند عملکرد مغز را تقویت کند. فلاونوئیدهای کاکائو می‌توانند عملکرد شناختی را در انسان از طریق مکانیسم‌هایی مانند افزایش جریان خون مغزی به شدت بهبود بخشند. در واقع، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که خوردن منظم فلاوانول‌های کاکائو می‌تواند برخی از معیارهای اختلال عملکرد شناختی مرتبط با سن را در افراد مسن کاهش دهد. 
علاوه بر این، همین مطالعه که شامل 90 سالمند بود، ارتباطی بین بهبود شناخت و کاهش مقاومت به انسولین پیدا کرد. که به نقش تأثیرگذار متابولیسم گلوکز در تنظیم عملکرد شناختی اشاره می‌کند. شکلات تلخ همچنین نواحی مرتبط با لذت و پاداش مغز را تحریک می کند که استرس را کاهش و خلق و خو را بهبود می‌بخشد.

5. فواید شکلات تلخ برای قلب

تحقیقات انجام شده در یک متاآنالیز در سال 2017 نشان می دهد که شکلات تلخ می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی به ویژه بیماری قلبی کمک کند. همان متاآنالیز نشان داد که مصرف متوسط ​​شکلات تلخ خطر سکته و خطر دیابت را نیز کاهش می دهد. فواید شکلات تلخ مربوط به قلب از محتوای بالای فلاونوئید آن ناشی می شود که انجمن قلب آمریکا می گوید با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. برای دریافت بیشترین فواید سلامتی، حتما یک تکه شکلات تلخ با محتوای کاکائو 70 درصد یا بالاتر انتخاب کنید. سایر محصولات دارای قند و چربی بیشتری با فلاوانول های کمتر برای سلامت قلب هستند.

6. به مدیریت سطح کلسترول کمک می کند 

شمارش کلسترول شما در درجه اول از دو عدد تشکیل شده است: لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL). اگر شما بیش از حد LDL (کلسترول بد) و HDL (کلسترول خوب) کافی نداشته باشید، کلسترول در دیواره های داخلی رگ ها جمع می شود و خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند بیماری قلبی را افزایش می دهد.
مطالعات مشاهده ای با بیماران دیابتی نشان می دهد که مصرف شکلات تلخ منجر به کاهش قابل توجه کلسترول LDL و سطح قند خون ناشتا می شود. اما این فقط LDL نیست که از شکلات تلخ سود می برد. بر اساس یک بررسی در سال 2017 ، فلاونوئیدها پتانسیل بهبود عملکرد HDL را از طریق اثرات آنتی اکسیدانی سلولی و کاهش التهاب نشان می دهند. مطالعه دیگری در سال 2017 نشان داد که ترکیب بادام با شکلات تلخ (به صورت کنترل شده) باعث کاهش تعداد ذرات LDL خاص در خون مرتبط با بیماری عروق کرونر قلب افراد چاق و دارای اضافه وزن می شود. 

7. فشار خون بالا را کاهش می‌دهد

به گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد TH Chan، داده‌ها نشان می‌دهد که فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ می‌توانند بدن را تحریک کنند تا اکسید نیتریک در اندوتلیوم تولید کند که به شل شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. این در نهایت جریان خون را در شریان ها بهبود می بخشد و به کاهش فشار خون و کاهش خطر لخته شدن خون کمک می کند، که خبر بسیار خوبی برای افرادی است که مبتلا به فشار خون بالا هستند. 

8. استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد

شکلات تلخ منبع عالی آنتی اکسیدان است. در واقع، یک مطالعه نشان داد که حتی بیشتر از میوه های فوق العاده مانند بلوبری و آکای دارد. خواص آنتی اکسیدانی از سلول های ما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می‌کند و ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد. 

9. سلامت روده را بهبود می‌بخشد

فلاونوئیدها به بهبود میکروبیوتا در روده کمک می کنند، باکتری های خوب مانند لاکتوباسیلوس و گونه‌های بیفیدوباکتریوم را افزایش می دهند و باکتری های بدی مانند کلستریدیا را کاهش می دهند. در واقع، یافته‌های یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده در سال 2022 نشان می‌دهد که شکلات تلخ دارای اثر پربیوتیک است و رشد باکتری‌های خوب روده را تحریک می‌کند. 

10. خواص شکلات تلخ برای چشم

شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان ها (فلاونوئیدها) است که می تواند به محافظت از چشم در برابر تحلیل رفتن و همچنین در برابر شب کوری کمک کند.
شکلات تلخ می‌تواند به بهبود ادراک بصری کمک کند، و فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ می‌تواند تأثیر مثبتی بر رگ‌های خونی ما داشته باشد. از آنجایی که شبکیه ما حاوی رگ های خونی زیادی است، این می تواند تأثیر مثبتی بر چشمان ما نیز داشته باشد. فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند، که می تواند به محافظت از چشم در برابر آسیب کمک کند. و مس، که در شکلات تلخ نیز یافت می شود، به محافظت در برابر آسیب عصب بینایی نیز کمک می کند. همچنین شکلات تلخ می تواند کارهای زیر را انجام دهد:

  • منبع عالی آهن، مس، منیزیم و روی است
  • بهبود ادراک بصری
  • از عملکرد قرنیه حمایت می‎‌کند.

11. به کاهش وزن کمک می کند

شکلات تلخ با ایجاد احساس سیری در ما نسبت به شکلات شیری، هوس ما را کاهش می دهد و به نوبه خود می تواند ما را از خوردن میان وعده و افزایش وزن جلوگیری کند، به خصوص زمانی که قبل یا بعد از غذا خورده می شود. بنابراین آیا شکلات تلخ می تواند برای لاغری مفید باشد؟ بله، اگر مصرف زیاد مواد غذایی دیگر را متوقف کند.

12. فواید شکلات تلخ برای پوست

شکلات تلخ به طرق مختلف برای زنان مفید است. از فواید شکلات تلخ برای زنان بهبود خلق و خوی و تسکین علائم افسردگی است، همچنین پوست آنها را جوان و صاف نگه می‌دارد. فلاوانول ها مسئول بیشتر خواص زیبایی آن هستند.
این آنتی اکسیدان های قوی که به طور طبیعی در کاکائو وجود دارد، از پوست زنان در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند و ظاهر کلی آن را بهبود می بخشد. در یک مطالعه، زنانی که مقادیر زیادی فلاوانول مصرف کردند، 15 تا 25 درصد کاهش اریتم ناشی از اشعه ماوراء بنفش و همچنین افزایش تراکم، ضخامت، و هیدراتاسیون پوست را تجربه کردند. هیچ یک از این اثرات در گروه کم فلاوانول مشاهده نشد.
فلاوانول ها به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند. علاوه بر این، نشان داده شده است که کاکائو باعث بهبود میکروسیرکولاسیون، کاهش زبری پوست و کاهش از دست دادن آب در پوست می شود. هنگامی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود، پیری را کند می‌کند. به دلیل توانایی آن در کاهش سطح کورتیزول، تجزیه کلاژن را به حداقل می رساند و پوست شما را محکم و الاستیک نگه می دارد.

خواص و فواید شکلات تلخ برای مردان

شکلات تلخ می تواند کلید زندگی جنسی بهتر باشد. اول از همه، تولید اکسید نیتریک را افزایش می دهد، که به نوبه خود جریان خون را به اندام‌های جنسی افزایش می‌دهد و رگ های خونی را شل می‌کند.

این ماده غذایی همچنین هورمون‌های « احساس خوب» و سطح سروتونین و دوپامین در مغز را افزایش می دهد. به همین دلیل است که آن را یک تقویت کننده خلق و خو و ضد افسردگی طبیعی می‌دانند. علاوه بر این، شکلات تلخ سرشار از آناندامید است، به اصطلاح “مولکول سعادت”. این اندوکانابینوئید احساس فشار را القا می کند، انگیزه شما را افزایش می دهد و اشتها را تنظیم می‌کند. همچنین به شکلات تلخ طعم غنی می دهد و آن را بسیار هوس انگیز می‌کند. وقتی شکلات تلخ می خورید، مغزتان اندورفین، دوپامین و سروتونین تولید می کند. در عین حال، دوز زیادی از آناندامید دریافت می کند. این منجر به خلق و خوی بهتر، کاهش سطح استرس و سرخوشی خفیف می‌شود که منجر به افزایش میل جنسی و افزایش رضایت جنسی می شود.
فنیل اتیلامین، یکی دیگر از ترکیبات مفید در شکلات تلخ، اثرات تقویت کننده جنسی آن را بیشتر می‌کند. در واقع، این ماده شیمیایی اغلب به عنوان داروی عشق شناخته می شود. پس از مصرف، ترشح دوپامین را افزایش می‌دهد، میل جنسی را افزایش می دهد. همچنین خلق و خوی شما را بالا می برد و سطح استرس را کاهش می‌دهد.

عوارض جانبی شکلات تلخ

از آنجایی که بسیاری از مردم طعم تلخ شکلات تلخ را دوست ندارند، اغلب شکلات شیری یا شکلاتی تیره را انتخاب می کنند که درصد کاکائو کمتری دارد. مشکل این است که هر چه درصد کاکائو کمتر باشد، شکر بیشتری به محصول اضافه می شود. هرچه شکلات تیره‌تر باشد، قند کمتری در آن وجود دارد و مواد جامد کاکائو بیشتری دریافت خواهید کرد.

به همین دلیل است که مصرف شکلات تلخ در حد اعتدال، راهی عالی برای ارضاء دندان شیرین و افزایش مصرف آنتی اکسیدان های قوی مانند پلی فنول است. اما مصرف بیش از حد این مواد خوب می تواند کالری اضافی اضافه کند و برخی از شرایط سلامتی را تشدید کند. اینها ایرادات شکلات تلخ است.

1. حاوی کافئین است

شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی قدرتمندی است که تاثیر مثبتی بر سلامتی شما دارد، اما همچنین نسبت به شکلات شیری یا شکلات سفید محتوای کافئین بیشتری دارد. اگر به کافئین حساسیت دارید، از محتوای شکلات تلخ آگاه باشید: طبق گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد TH Chan، دو اونس یا 200 گرم شکلات تلخ 70 درصد می تواند حاوی 50 میلی گرم تا 60 میلی گرم کافئین باشد. بهترین زمان برای خوردن شکلات تلخ، چهار تا شش ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین خودداری کنید.
توجه: کافئین همچنین می تواند با برخی داروها مانند زاناکس تداخل داشته باشد. از پزشک خود بپرسید که چه مقدار کافئین برای مصرف داروهای تجویزی بی خطر است.

2. به افزایش وزن کمک می کند

هنگام مصرف شکلات تلخ به اندازه وعده های غذایی توجه کنید، زیرا خوردن بیش از حد آن ممکن است به دلیل کالری و محتوای چربی اشباع شده، منجر به افزایش وزن و مشکلات سلامتی بیشتری شود. مصرف زیاد چربی های اشباع شده می تواند بر سطح چربی خون تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، شکلات تلخ حاوی قند نیز هست، که اگر بیش از حد مصرف شود، می‌تواند تاثیر معکوس بر حساسیت به انسولین داشته باشد.

3. خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد

اگر در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه هستید، از مصرف شکلات تلخ به دلیل محتوای اگزالات خودداری کنید. با این حال، اگر یک یا دو مربع مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود که آن را در ترکیب با غذاهای غنی از کلسیم بخورید تا اگزالات ها را در طول فرآیند هضم ببندید. 

4. ممکن است علائم GERD را بدتر کند 

افرادی که مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) هستند ممکن است بخواهند از مصرف شکلات اجتناب کنند.  همانطور که گفته شد، شکلات تلخ حاوی کافئین است که اعتقاد بر این است که علائم ریفلاکس را در برخی افراد تشدید می کند. به علاوه، چربی بالایی دارد، که باعث می‌شود معده شما تخلیه شود و احتمال رفلاکس اسید را بیشتر کند.

خط آخر: آیا شکلات تلخ سالم است؟

فهرست فواید شکلات تلخ برای سلامتی چشمگیر است، اما تنها در صورتی که درصد مواد جامد کاکائو به اندازه کافی بالا باشد. برای به دست آوردن بیشترین فلاوانول و فواید سلامتی شکلاتی را انتخاب کنید که حداقل 70 درصد کاکائو داشته باشد. در حالت ، اگر می توانید طعم تلخ آن را تحمل کنید، یک شکلات تیره با محتوای 80 درصد یا بیشتر کاکائو را انتخاب کنید.مقدار شکلات تلخی که می توانید در یک رژیم غذایی متعادل بگنجانید به سلامت فعلی و اهداف کلی شما بستگی دارد. به طور کلی، هر چند وقت یکبار یک یا دو شکلات تلخ برای کنترل هوس شما برای خوردن شیرینی کافی است. نکته کلیدی اعتدال و یافتن آنچه برای شما بهترین است. البته، اگر هر گونه شرایط سلامتی مزمن یا عوامل خطر بیماری دارید، همیشه بهتر است قبل از افزودن شکلات تلخ به رژیم غذایی خود، از پزشک خود یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دیگر مشاوره بگیرید.



Source link