میگرن شدید انسان با رژیم غذایی گیاهی به طور کامل از بین می رود | تغذیه


پس از اینکه پزشکان دریافتند بیماری که بیش از یک دهه از سردردهای شدید و ناتوان کننده رنج می برد، پس از اتخاذ یک رژیم غذایی گیاهی، آنها را به طور کامل از بین برده است، کارشناسان سلامت خواستار تحقیقات بیشتر در مورد رژیم غذایی و میگرن هستند.

او داروهای تجویز شده، یوگا و مدیتیشن را امتحان کرده بود و غذاهای محرک احتمالی را در تلاش برای کاهش شدت و دفعات سردردهای شدید خود حذف کرده بود – اما هیچ نتیجه ای حاصل نشد. او گفت که میگرن انجام کار او را تقریبا غیرممکن کرده است.

اما در عرض یک ماه پس از شروع یک رژیم غذایی گیاهی که شامل مقدار زیادی سبزیجات برگ سبز تیره بود، میگرن او ناپدید شد. این مرد بیش از هفت سال است که میگرن نداشته است و آخرین باری که سردرد داشته است را به یاد نمی آورد. این مورد در مجله BMJ Case Reports گزارش شده است.

پزشکان در ایالات متحده که این عکاس را معالجه کردند، پیشنهاد کردند که ممکن است برای کاهش علائم میگرن مزمن، ارزش یک رژیم غذایی گیاهی را داشته باشد.

اما سایر کارشناسان مستقل هشدار دادند که از آنجایی که این گزارش یک مورد واحد است، تعمیم یافته غیرممکن است و نباید به عنوان راه حلی برای همه افراد مبتلا به میگرن در نظر گرفته شود.

بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان میگرن را تجربه می کنند. نویسندگان گزارش می‌گویند در حالی که داروها می‌توانند به پیشگیری و درمان آن‌ها کمک کنند، شواهد زیادی نشان می‌دهند که رژیم غذایی نیز می‌تواند جایگزین مؤثری بدون هیچ‌یک از عوارض جانبی مرتبط با برخی از داروها باشد.

این بیمار 60 ساله که هویتش فاش نشده است، در گزارش BMJ Case Reports می نویسد: «قبل از اینکه رژیم غذایی خود را تغییر دهم، ماهانه از 6 تا 8 میگرن ناتوان کننده رنج می بردم که هر کدام 72 ساعت طول می کشید. بیشتر روزها یا میگرن داشتم یا در حال بهبودی از میگرن بودم.»

بعد از 12 سال میگرن، هیچ چیز تفاوتی ایجاد نکرده بود. او گفت: «من ناامید بودم.

شش ماه قبل از ارجاع او به یک کلینیک پزشکی سبک زندگی در نیویورک، میگرن این مرد مزمن شده بود و بین 18 تا 24 روز از هر ماه رخ می داد.

با این حال، ظرف یک ماه پس از شروع یک رژیم غذایی گیاهی پر از مواد مغذی که شامل مقدار زیادی سبزیجات با برگ سبز تیره، میوه ها، لوبیا، بلغور جو دوسر و یک اسموتی سبز روزانه بود، توانستم هر دو دارو را کنار بگذارم.

اکنون داروهای میگرن منقضی شده اند و من هفت سال است که میگرن نداشته ام. حتی یادم نیست آخرین باری که سردرد داشتم. من دیگر در بدن خودم زندانی نیستم. من زندگی ام را پس گرفته ام.»

نویسندگان گزارش به این مرد توصیه کردند که رژیم غذایی روزمره (زندگی) با غذاهای کم التهاب را اتخاذ کند، یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، غذای کامل و گیاهی.

این شامل خوردن حداقل پنج اونس (142 گرم) به وزن سبزیجات با برگ سبز تیره خام یا پخته شده در هر روز، نوشیدن یک اسموتی سبز 32 اونس (946 میلی لیتر) و محدود کردن مصرف غلات کامل، سبزیجات نشاسته ای، روغن ها و پروتئین حیوانی است. به خصوص لبنیات و گوشت قرمز.

در عرض دو ماه، دفعات حملات میگرنی او به تنها یک روز در ماه کاهش یافت. طول و شدت حملات نیز کاهش یافته بود. بعد از سه ماه میگرن او کاملا قطع شد. آنها بیش از هفت سال است که برنگشته اند.

پروفسور Gunter Kuhnle، استاد تغذیه و علوم غذایی در دانشگاه ریدینگ، که در این پرونده دخالتی نداشت، گفت: «این یک گزارش موردی است و بنابراین تعمیم یافته غیرممکن است. میگرن یک بیماری ناتوان کننده است و یافتن راه هایی برای درمان و مدیریت آن مهم است. رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در مدیریت بسیاری از بیماری ها داشته باشد و برخی از غذاها به عنوان محرک میگرن شناخته شده اند.

ترکیبات زیست فعال موجود در سبزیجات با برگ سبز تیره و سایر غذاها ممکن است نقش مهمی در مدیریت بسیاری از بیماری ها داشته باشند، اما برای بیان اظهارات و توصیه های قطعی، تحقیقات بسیار بیشتری مورد نیاز است.

دکتر دوان ملور، متخصص تغذیه و استاد ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه استون، گفت که این گزارش “جالب” است اما “نمی توان آن را به عنوان راه حلی برای همه افراد مبتلا به میگرن تلقی کرد”.

«رژیمی که استفاده شد رژیمی بود که تا حد زیادی با توصیه‌های رژیم غذایی بسیاری از کشورها مطابقت داشت و شامل مصرف بیشتر سبزیجات – به‌ویژه سبزیجات سبز تیره بود.

مشکل این نوع گزارش این است که هیچ مداخله کنترل یا مقایسه ای وجود ندارد، این می تواند یک اثر رژیم غذایی باشد که شروع شده است، اما همچنین می تواند پاسخی به چیزی باشد که دیگر نمی خوردند یا حتی فقط یک اثر رفتاری باشد. تغییر در رژیم غذایی که ممکن است به کاهش میگرن منجر شده باشد.

تحلیل جداگانه‌ای که روز پنجشنبه در مجله BMJ Global Health منتشر شد، نشان می‌دهد که افزایش جهانی تجارت گوشت قرمز و فرآوری شده در 30 سال گذشته با افزایش شدید بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی مرتبط است.