مصرف مواد غذایی مهم بعد از 40 سالگی • ژورنال


پوست زیبا و درخشان با نحوه غذا خوردن ما مرتبط است، اما این غذاهای ضد پیری می توانند بیش از این به ما کمک کنند.
هنگامی که رژیم غذایی ما سرشار از غذاهای مفید و شاداب مملو از آنتی اکسیدان ها، چربی های سالم، آب و مواد مغذی ضروری باشد، بدن ما قدردانی خود را از طریق بزرگترین اندام خود که «پوست ما» است نشان می دهد. پوست اغلب اولین قسمتی از بدن ما است که مشکلات درونی را نشان می‌دهد. خوردن میوه ها و سبزیجات معمولا به عنوان ایمن ترین و سالم ترین راه برای مبارزه با تیرگی پوست و خطوط ریز توصیه می شود. در زیر چند مورد از بهترین مواد غذایی ضد پیری برای تغذیه بدن برای درخشش از درون آورده شده است:


1. شاهی آبی یا آب تره

این سبزی پربرگ مرطوب کننده و آبرسان سرشار از مواد مغذی منبع عالی از موارد زیر است:

  • کلسیم
  • پتاسیم
  • منگنز
  • فسفر
  • ویتامین های A، C، K، B-1 و B-2

شاهی آبی به عنوان یک ضد عفونی کننده داخلی پوست عمل می کند و گردش خون و رساندن مواد معدنی را به تمام سلول های بدن افزایش می دهد و در نتیجه باعث افزایش اکسیژن رسانی به پوست می شود. ویتامین‌های A و C، آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در شاهی رادیکال‌ های آزاد مضر را خنثی کرده و به از بین بردن خطوط ریز و چین و چروک کمک می کند. این سبزی خوشمزه همچنین مصونیت را تقویت کند (همانطور که در ماهی قزل آلا دیده می شود)، به هضم کمک می کند و به دلیل محتوای ید، از تیروئید حمایت می کند.
یک مشت از این سبزی خوش طعم را به سالاد خود اضافه کنید یا در کنار غذاها میل کنید تا پوستی درخشان و به طور کلی بهبود سلامتی داشته باشید.

2. فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ هایی است که در مورد ضد پیری بسیار عالی عمل می‌کنند. همچنین علاوه بر محتوای بالای ویتامین C که برای تولید کلاژن مفید است حاوی آنتی اکسیدان های قوی به نام کاروتنوئیدها است.
کاروتنوئیدها رنگدانه های گیاهی هستند که مسئول رنگ های قرمز روشن، زرد و نارنجی هستند که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات مشاهده می کنید. آنها دارای خواص ضد التهابی متنوعی هستند که به محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشیدی، آلودگی و سموم محیطی کمک می کنند.
فلفل دلمه‌ای را ورقه‌ ای برش دهید و به عنوان میان‌ وعده در کنار هوموس میل کنید، آن‌ها را به سالاد خام اضافه کنید یا آن‌ها را در سرخ‌ کرده یا برای دلمه بپزید.

3. پاپایا

این میوه فوق العاده خوشمزه سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و به حداقل رساندن خطوط ریز و چین و چروک کمک می کند. پاپایا شامل:

  • ویتامین های A، C، K و E
  • کلسیم
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • فسفر
  • ویتامین های گروه B

طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان های موجود در پاپایا به مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند و علائم پیری را به تاخیر می اندازد. پاپایا همچنین حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که با کار کردن به عنوان یکی از بهترین عوامل ضد التهابی طبیعت، مزایای ضد پیری بیشتری را ارائه می‌ کند. همچنین در بسیاری از محصولات لایه بردار یافت می شود.
بنابراین بله، خوردن پاپایا یا استفاده از محصولات حاوی پاپائین به بدن شما کمک می کند تا سلول‌ های مرده پوست را از بین ببرد و پوستی درخشان و شاداب داشته باشید.
به عنوان بخشی از صبحانه خود، آب لیموترش تازه را روی یک بشقاب بزرگ پاپایا بریزید و میل کنید یا یک ماسک پاپایا برای خودتان درست کنید.

4. بلوبری

بلوبری سرشار از ویتامین های A و C و همچنین یک آنتی اکسیدان ضد پیری به نام آنتوسیانین است. این همان چیزی است که به بلوبری رنگ آبی عمیق و زیبای آن را می دهد. این آنتی اکسیدان های قوی با تعدیل پاسخ التهابی و جلوگیری از دست رفتن کلاژن به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید، استرس و آلودگی کمک می کند.
این میوه خوشمزه و کم قند را در اسموتی یا در وعده صبحانه میل کنید.

5. کلم بروکلی

کلم بروکلی یک نیروگاه ضد التهاب و ضد پیری است که حاوی:

  • ویتامین های C و K
  • انواع آنتی اکسیدان ها
  • فیبر
  • فولات
  • لوتئین
  • کلسیم

بدن شما برای تولید کلاژن، پروتئین اصلی پوست که به آن استحکام و خاصیت ارتجاعی می دهد، به ویتامین C نیاز دارد. ماده مغذی لوتئین در کلم بروکلی، برای حفظ عملکرد حافظه مغز و همچنین ویتامین K و کلسیم که برای سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری هستند، مرتبط است.
می توانید کلم بروکلی را به عنوان یک میان وعده آسان به صورت خام بخورید، اما اگر وقت دارید، قبل از خوردن بخارپز کنید. می توانید کلم بروکلی را برشته کنید یا در تهیه سس پستو استفاده کنید. پختن بروکلی در واقع به آزاد کردن فواید سلامتی بیشتری برای بدن شما کمک می کند.

6. اسفناج

اسفناج فوق العاده آبرسان است و سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به اکسیژن رسانی و بازسازی کل بدن کمک می کند. همچنین سرشار از:

  • ویتامین های A، C، E و K
  • منیزیم
  • آهن هِم گیاهی
  • لوتئین

محتوای بالای ویتامین C این سبزی پربرگ باعث افزایش تولید کلاژن می شود تا پوست را محکم و صاف نگه دارد. اما این همه ماجرا نیست. مصرف اسفناج ویتامین A فراهم می کند که موهای قوی و درخشان را تقویت می کند، در حالی که نشان داده شده است ویتامین K به کاهش التهاب در سلول ها کمک می کند.
سبزی های برگ دار حاوی سطوح بالایی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر ضد پیری هستند که از سلول ها و DNA ما محافظت می کنند. سبزی های برگ دار منبع خوبی از کلسیم و ویتامین C هستند که به قوی نگه داشتن استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان با افزایش سن کمک می کند.
تعدادی اسفناج را به اسموتی و سالاد اضافه کنید یا املت اسفناج درست کنید. می توانید اسفناج از در پخت غذاها (خوشت، آش و…) استفاده کنید.

7. آجیل

بسیاری از آجیل ها (به خصوص بادام ) منبع عالی ویتامین E هستند که به ترمیم بافت پوست، حفظ رطوبت پوست و محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UV کمک کند. گردو حتی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهابی است که کمک می کند:

  • تقویت غشای سلولی پوست
  • محافظت در برابر آسیب خورشید
  • با حفظ سد چربی طبیعی پوست، درخشندگی زیبایی به پوست می بخشد

خوردن آجیل با موارد زیر مرتبط است:

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی (گردو) و دیابت نوع 2 (پسته)
  • پیشگیری بالقوه از زوال شناختی در افراد مسن (بادام)

مخلوطی از آجیل را روی سالاد خود بپاشید یا یک مشت به عنوان میان وعده بخورید. پوست آجیل مثل فندق و بادام را نیز جدا نکنید، زیرا مطالعات نشان می دهد که 50 درصد یا بیشتر آنتی اکسیدان ها بدون پوست از بین می روند.

8. آووکادو

آووکادو سرشار از اسیدهای چرب ضد التهاب است که پوست صاف و لطیف را تقویت می کند. آنها همچنین حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی ضروری هستند که از اثرات منفی پیری جلوگیری می کنند، از جمله:

  • ویتامین های K، C، E و A
  • ویتامین های گروه B
  • پتاسیم

محتوای بالای ویتامین A موجود در آووکادو می تواند به ما کمک کند سلول های مرده پوست را از بین ببریم و پوستی زیبا و درخشان را برای ما به ارمغان بیاوریم. محتوای کاروتنوئید آنها همچنین به مسدود کردن سموم و آسیب های ناشی از اشعه خورشید کمک می کند و به محافظت در برابر سرطان پوست نیز کمک می کند.
آووکادو را در سالاد، اسموتی بریزید، یا آن را با قاشق بخورید. از آووکادو در تهیه سس و انواع غذاها استفاده کنید. همچنین می توانید از آووکادو در تهیه ماسک مرطوب کننده برای مبارزه با التهاب، کاهش قرمزی و کمک به جلوگیری از چین و چروک استفاده کنید.

9. سیب زمینی شیرین

رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین از آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن می آید که به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A به بازیابی خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند، سلول های پوست را تقویت کرده و در نهایت به داشتن پوستی نرم و جوان کمک می کند.
این خوردنی خوشمزه همچنین منبع خوبی از ویتامین‌های C و E است که هر دو از پوست ما در برابر رادیکال‌ های آزاد مضر محافظت می کنند و پوست ما را درخشان نگه می دارند.

10. دانه های انار

قرن هاست که از انار به عنوان یک میوه دارویی شفابخش استفاده می شود. انار سرشار از ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان های قوی است که بدن ما را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و سطح التهاب را در سیستم ما کاهش می دهد.
این میوه های سالم همچنین حاوی ترکیبی به نام پوکیالاژین هستند که به حفظ کلاژن در پوست کمک می کند و علائم پیری را کاهش می دهد. همچنین تحقیقات نشان داده است که ترکیبی به نام اورولیتین در اثر تعامل انار با باکتری های روده تولید می شود، میتوکندری را جوان می کند و پیری عضلات را معکوس می‌کند.

دانه های انار را روی سالاد اسفناج و گردو بریزید. یک پیاله دانه انار را به عنوان میان وعده میل کنید. همچنین از انار در پخت غذاها استفاده کنید.

11. دارچین

دارچین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است که پیری پوست را کند می کند، به علاوه می تواند به کاهش وزن اضافی کمک کند. دارچین گردش خون را بهبود می بخشد و اکسیژن را به پوست شما می رساند و به شما درخشندگی سالم می بخشد. گردش خون بهتر به این معنی است که مواد مغذی بیشتری می توانند به لایه های پوست شما برسند که در آن کلاژن و الاستین تولید می شود و در نتیجه پوستی سالم تر و جوان تر به نظر می رسد.

کلاژن در پوست شما با افزایش سن کاهش می یابد و از دست دادن کلاژن چیزی است که باعث می شود پوست شما شروع به چین و چروک و افتادگی کند. دارچین در واقع تولید کلاژن را افزایش می دهد زیرا حاوی ترکیبی به نام سینامالدئید است که نشان داده شده است سطح کلاژن را افزایش می دهد. دارچین همچنین منبع قوی آنتی اکسیدان است و همانطور که احتمالا می دانید، آنتی اکسیدان ها با محافظت از سلول های شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد، روند پیری را کاهش می دهند. آنتی اکسیدان های موجود در دارچین دارای اثرات ضد التهابی هستند که این شعله های پوست را که باعث پیری زودرس می شود، کاهش می دهد.
کافی است مقداری دارچین را در قهوه یا چای صبحگاهی خود بریزید و میل کنید. همچنین می توانید دارچین را به هنگام پخت غذاها اضافه کنید یا روی دسرها بپاشید.

(در حال به روز رسانی)



Source link