علل و روشهای متداول پیشگیری و درمان


کمردرد یکی از شایع ترین دلایلی است که باعث می شود افراد به پزشک مراجعه کنند یا از کار یا مدرسه دوری کنند و علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است.

علائم کمردرد

خوشبختانه می توانید برای پیشگیری یا تسکین بیشتر کمردرد اقداماتی انجام دهید. در صورت کمردرد ، داروهای ساده خانگی و حرکات مناسب بدن اغلب پس از چند هفته کمردرد را بهبود می بخشد و عملکرد آن حفظ می شود. برای درمان کمردرد به ندرت به جراحی نیاز است.

علائم کمردرد

کمردرد می تواند از دردهای ماهیچه ای گرفته تا احساس سوزش یا سوزش متغیر باشد. علاوه بر این ، درد می تواند به پا گسترش یابد یا با خم شدن ، چرخاندن ، بلند کردن ، ایستادن یا راه رفتن بدتر شود.

وقت مراجعه به پزشک است

اغلب کمردردها معمولاً طی هفته ها با درمان های خانگی و مراقبت از خود به تدریج بهبود می یابد. در صورت داشتن کمردرد و علائم زیر با پزشک خود مشورت کنید:

کمردرد در چند هفته گذشته ادامه داشته است

درد شدید است و با استراحت بهبود نمی یابد

درد یک یا هر دو پا را درگیر می کند ، به ویژه اگر درد در زیر زانو گسترش یابد

کمردرد باعث ضعف ، بی حسی یا سوزش در یک یا هر دو پا می شود

کمردرد به کاهش وزن بدون دلیل اشاره دارد

در موارد نادر ، کمردرد می تواند نشانه یک مشکل جدی پزشکی باشد.

در صورت بروز کمردرد با علائم زیر ، فوراً به اورژانس مراجعه کنید:

کمردرد باعث ایجاد مشکل در روده یا مثانه می شود

کمردرد با تب همراه است

کمردرد بعد از زمین خوردن ، آسیب کمر یا سایر آسیب ها ایجاد می شود

علل کمردرد

کمردردهای ایجاد شده و آسیب نخاعی.

کمردرد اغلب بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می دهد ، که پزشک می تواند با آزمایش یا تصویربرداری تشخیص دهد.

تشخیص کمردرد

دلایل اصلی کمردرد عبارتند از:

کشیدگی ماهیچه یا رباط.

بلند کردن مکرر وزنه های سنگین یا حرکت ناگهانی ناخوشایند می تواند بر عضلات پشت و رباط های ستون فقرات فشار بیاورد. اگر از نظر جسمی ضعیف هستید ، فشار مداوم بر پشت می تواند باعث اسپاسم دردناک عضلات شود.

دیسک های برجسته یا شکسته

دیسک ها به عنوان بالشتک بین استخوان ها (مهره ها) در ستون فقرات عمل می کنند. مواد نرم داخل دیسک می توانند متورم یا منفجر شوند و روی یک عصب فشار بیاورند.

با این حال شما می توانید دیسک را بدون کمردرد متورم یا پاره کنید. بیماری دیسک اغلب به طور تصادفی در هنگام تصویربرداری از مهره ها به دلایل دیگر مشاهده می شود.

آرتروز.

آرتروز می تواند کمر را درگیر کند. در برخی موارد ، آرتریت در ستون فقرات می تواند منجر به تنگ شدن فضای اطراف نخاع ، تنگی کم شود.

پوکی استخوان.

اگر استخوان ها متخلخل و شکننده شوند ، مهره های ستون فقرات می توانند شکستگی های دردناک ایجاد کنند.

بررسی کمردرد

عوامل خطر

همه می توانند کمردرد داشته باشند ، حتی کودکان و نوجوانان. این عوامل می توانند افراد را در معرض خطر بیشتر کمردرد قرار دهند:

سن. کمردرد با افزایش سن شایع تر است و از 30 یا 40 سالگی شروع می شود.

عدم ورزشبه عضلات ضعیف و بلااستفاده در ناحیه کمر و شکم می تواند منجر به کمردرد شود.

اضافه وزنبه وزن بیش از حد بدن فشار بیشتری به کمر وارد می کند.

بیماریها برخی از انواع آرتروز و سرطان می توانند به کمردرد کمک کنند.

بلند کردن نامناسب استفاده از عضلات پشت به جای عضلات ساق پا می تواند منجر به کمردرد شود.

شرایط روانی. به نظر می رسد افرادی که مستعد افسردگی و اضطراب هستند بیشتر مستعد کمردرد هستند.

سیگار کشیدن. افراد سیگاری بیشتر در کمردرد دچار می شوند. این ممکن است به این دلیل باشد که سیگار کشیدن باعث سرفه بیشتر می شود که می تواند منجر به فتق دیسک شود.

سیگار کشیدن همچنین می تواند جریان خون در ستون فقرات را کاهش داده و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.

برای جلوگیری از کمردرد

با بهبود وضعیت جسمانی خود و یادگیری حرکات و تمرینات مناسب بدن ، می توانید از کمردرد جلوگیری کرده یا از عود آن جلوگیری کنید.

راههای م toثر برای سالم و قوی نگه داشتن کمر:

ورزش.

فشار کم معمولی مقاوم در برابر هوا و آنهایی که به پشت فشار نمی آورند یا کمر را بیش از حد تکان نمی دهند – می تواند قدرت و استقامت کمر را افزایش داده و عملکرد ماهیچه ها را بهبود بخشد.

پیاده روی و شنا انتخاب های خوبی هستند. در مورد فعالیتهایی که باید انجام دهید با پزشک خود مشورت کنید.

ایجاد قدرت و انعطاف پذیری عضلات.

تمرینات عضلات شکم و کمر که ماهیچه های پشت را تقویت می کند به عضلات این عضلات کمک می کند تا به عنوان یک منطقه طبیعی برای عضلات پشت عمل کنند.

وزن متعادل خود را حفظ کنید.

اضافه وزن بر عضلات پشت فشار می آورد. اگر اضافه وزن دارید ، کاهش وزن می تواند از کمردرد جلوگیری کند.

برای کمردرد ورزش کنید

سیگار نکش.

سیگار کشیدن خطر کمردرد را افزایش می دهد. این خطر با تعداد سیگارهای کشیده شده در روز افزایش می یابد ، بنابراین ترک آن باید به کاهش این خطر کمک کند.

از حرکاتی که پشت شما را می پیچاند یا فشار می دهد اجتناب کنید. از بدن خود به درستی استفاده کنید:

باهوش باشید و موقعیت لگن را خنثی نگه دارید. اگر مجبورید برای مدت طولانی بایستید ، یک پا را روی ساق پای پایینی بگذارید تا مقداری از بار کمرتان برداشته شود. حالت مناسب می تواند فشار بر عضلات پشت را کاهش دهد.

باهوش باش. صندلی ای انتخاب کنید که دارای پشتی مناسب برای پشت ، زیر بغل و پاهای دوار باشد.

قرار دادن یک بالشتک یا پارچه نورد شده در پشت می تواند منحنی طبیعی آن را حفظ کند. زانوها و باسن خود را صاف نگه دارید.

موقعیت خود را اغلب ، حداقل هر نیم ساعت تغییر دهید. در صورت امکان از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

اولین مرکز مراقبت های بهداشتی با دارا بودن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه در زمینه مراقبت در منزل و خدمات پرستاری ، با کادر مجرب و متخصص خود آماده خدمت رسانی مستمر به شهروندان عزیز می باشد.

پرسنل مجرب این مرکز در قالب پرستاران پرستار ، پرستاران بیمار و پرستاران اطفال همواره با در نظر داشتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبت و پرستاری خدمات ارائه کرده و آسایش و امنیت شما عزیزان را در اولویت اصلی خود قرار داده اند.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی ، تنها کافی است با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
هشدار! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید