کالری آش جو


آش جو یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که با روش ها و مواد مختلف در شهرهای مختلف طبخ می شود. این آش خوشمزه شباهت زیادی به آش رشته و آداسی دارد.کالری آش جو متغیر است زیرا این غذا هم با گوشت و هم بدون گوشت درست می شود. مواد اصلی شامل جو پوست کنده، لوبیا چیتی و سبزیجات خاص است.

 

کالری آش جو چقدر است؟

 

کالری آش جو

آش یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی است که تنوع زیادی دارد. کالری آش به نوع آن بستگی دارد. هر ۱۰۰ گرم آش رشته ۲۵۰ کالری دارد، کالری آش جو، آش شله قلمکار، آش ماست و سایر آش‌های رایج ایرانی متفاوت است.

 

 

جدول ارزش غذایی و کالری آش جو

کالری آش جو

 

آش جو از درشت مغذی ها و ریز مغذی هایی مطابق با جداول زیر تشکیل شده است که ارزش غذایی آن را می سازند

جدول ارزش غذایی آش جو (غذای پخته شده مرکب از چند ماده)
تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 95 کیلوکالری
کربوهیدرات 2.88 گرم
پروتئین 9.57 گرم
چربی 5.18 گرم
آب 20.49 گرم
فیبر 0.67 گرم
قند 0.31 گرم
کلسترول 6.82 میلی گرم
ویتامین های آش جو (غذای پخته شده مرکب از چند ماده)
نام ویتامین مقدار در 100 گرم
ویتامین A 53.79 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 1.20 میلی گرم
ویتامین K 100.94 میکروگرم
ویتامین C 7.00 میلی گرم
تیامین (B1) 0.06 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.13 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.81 میلی گرم
کولین (B4) 2.71میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.11 میلی گرم
ویتامین B6 0.05 میلی گرم
فولات (B9) 15.17میکروگرم
ویتامین B12 0.19 میلی گرم
مواد معدنی آش جو (غذای پخته شده مرکب از چند ماده)
نام ماده معدنی مقدار در 100 گرم
کلسیم 62.89 میلی گرم
آهن 0.94 میلی گرم
منیزیم 9.98 میلی گرم
فسفر 24.34 میلی گرم
پتاسیم 104.53 میلی گرم
سدیم 154.32 میلی گرم
روی 0.45 میلی گرم
مس 0.04 میلی گرم
منگنز 0.09 میلی گرم
سلنیم 2.08 میکروگرم

 

عناصری که در کالری آش جو تاثیر می‌گذار‌د

کالری آش جو

  • 1 فنجان جو پوست کنده
  • ½ لیوان لوبیا چیتی
  • ½ لیوان نخود فرنگی
  • 600 گرم سبزیجات (تره، جعفری، گشنیز، کمی شوید، برگ چغندر و اسفناج).
  • کشک 500 گرم
  • 6 حبه سیر
  • 3 عدد پیاز
  • 1 قاشق غذاخوری نعنا خشک
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • زردچوبه و روغن به میزان لازم

 

چگونه یک آش جو رژیمی درسا کنیم؟

 

گام یک

 

نخود، لوبیا چیتی و جو پوست کنده را جداگانه در یک کاسه آب بریزید و بگذارید 6 ساعت خیس بخورد.

 

نکته: در این مدت 2-3 بار آب آنها را عوض می کنیم.

 

 

مرحله دوم

 

آب اضافی آن را بردارید و آنها را بشویید و هر کدام را در یک قابلمه جداگانه قرار دهید. روی حبوبات آب بریزید؛ ابتدا حرارت آنها را زیاد کنید تا آب به نقطه جوش برسد و حرارت را کم کنید و اجازه دهید حبوبات به مرور زمان بپزند.

 

 

مرحله سوم

 

مطمئن شوید قابلمه ای که برای پخت لوبیا استفاده می کنید به اندازه کافی بزرگ باشد زیرا می خواهیم سوپ را در آن بپزیم. بعد از پختن لوبیا، آب اضافی آن را بردارید.

 

مرحله چهارم

 

حالا سبزی ها را روی پارچه گذاشته و خشک کرده و خرد کنید و کنار بگذارید. لوبیا چیتی و نخود پخته شده را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

 

مرحله پنجم

 

سپس به سراغ جو می رویم و در حین پخت هر 2 دقیقه جو را هم می زنیم تا ته نگیرد و بعد از 2 ساعت پخت که لعاب زد، نخود و لوبیا چیتی پخته شده را به آن اضافه می کنیم. همزمان سبزیجات را به قابلمه اضافه کنید.

 

مرحله ششم

 

کمی نمک اضافه کنید و بگذارید 30 تا 45 دقیقه دیگر بپزد تا سبزیجات پخته شوند. برای تهیه پیاز، پیازها را پوست گرفته و بشویید و روی تخته ریز خرد کنید.

 

مرحله هفتم

 

روغن را در تابه بزرگی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا طلایی شوند. سپس پیازهای سرخ شده را از ماهیتابه خارج کرده و کنار بگذارید.

 

مرحله هشتم

 

سیر را پوست گرفته و بشویید و به صورت ورقه های نازک خرد کنید و در همان ماهیتابه بریزید و سرخ کنید. پس از آماده شدن سیر، آن را در بشقاب قرار دهید.

 

نکته: بهتر است سیر را مختصر سرخ کنید تا خاصیت خود را از دست ندهد.

 

مرحله نهم

 

در آخر نعنای خشک را داخل ماهیتابه بریزید (اگر به روغن نیاز دارید ابتدا بریزید و بگذارید داغ شود و بعد نعنا را اضافه کنید) و تفت دهید تا نرم شود.

 

مرحله دهم

 

در ۲۰ دقیقه آخر پخت آش جو، نیمی از سیر و پیاز را داخل سوپ بریزید و کمی زردچوبه و فلفل سیاه و کشک به آن اضافه کنید و با مواد خوب مخلوط کنید. سپس صبر کنید تا سوپ جا بیفتد و غلیظ شود.

 

 

مرحله یازدهم

 

بعد از اینکه سوپ کاملا پخته شد آن را میل می کنیم. اگر نیاز به نمک داشت کمی نمک به آن اضافه می کنیم و از روی حرارت برمی داریم.

 

چگونه آش جو را سرو کنیم؟

 

آش جو آماده شده را در ظرفی بریزید و با کشک، نعناع سرخ شده، پیاز سرخ شده و سیر تزئین کنید و از خوردن این سوپ خوشمزه در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید.

 

چگونه کالری آش جو را بسوزانیم

 

مدت زمان لازم برای سوزاندن 250 کالری می تواند بسته به عوامل مختلفی از جمله وزن، شدت فعالیت و نوع فعالیت شما متفاوت باشد. به طور متوسط می توان تخمین زد که برای سوزاندن 250 کالری حدود 30 دقیقه فعالیت با شدت متوسط یا 15 دقیقه فعالیت شدید لازم است.

فعالیت‌های با شدت متوسط شامل پیاده‌روی سریع، آهسته دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری با سرعت متوسط است، در حالی که فعالیت‌های شدید شامل سرعت سریع‌تر دویدن، شنا، دوچرخه‌سواری و تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) است.

 

توجه به این نکته مهم است که تعداد کالری سوزانده شده از هر فعالیتی بسته به عوامل ذکر شده در بالا می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، بنابراین همیشه یک علم دقیق نیست.

250 کالری سوزانده شده برای کاهش وزن مفید است، اما لزوما بهترین مقدار نیست. به طور معمول، نرخ ایمن و پایدار کاهش وزن 1-2 پوند در هفته است. برای همگام شدن با این میزان، باید حدود 500 تا 1000 کالری در روز بسوزانید، بسته به نیازهای اولیه کالری خود.

 

توصیه می شود هرگز کمتر از 1200 کالری در روز کم نکنید، زیرا محدودیت شدید کالری می تواند منجر به متابولیسم کندتر و حتی کمبود مواد مغذی شود. بنابراین، بسته به اهداف اساسی و عوامل سلامتی شما، 250 کالری سوزانده شده ممکن است برای کاهش وزن شما کافی نباشد.

 



Source link