نقرس و LCHF – دکتر رژیم غذایی


گاهی اوقات ادعا می شود که رژیم غذایی LCHF با گوشت زیاد می تواند باعث نقرس شود. به نظر نمی رسد که این درست باشد (و نه اینکه LCHF باید گوشت زیادی را شامل شود).

ممکن است در شش هفته اول با LCHF شدید، خطر ابتلا به نقرس افزایش یابد. پس از دوره اولیه، LCHF احتمالا خنثی یا حتی محافظ در برابر نقرس است.

بیشتر بدانید نقرس چیست و چگونه از آن جلوگیری کنید.

نقرس چیست؟

نقرس التهاب حاد و دردناک یک مفصل، معمولاً مفصل پایه شست پا است (تصویر را ببینید). همچنین می تواند سایر مفاصل مانند پاشنه پا، زانو، مچ دست و مفاصل انگشتان را نیز درگیر کند.

علت نقرس افزایش سطح اسید اوریک در خون است که منجر به کریستال شدن در مفاصل آسیب دیده می شود.

نقرس در ارتباط با چاقی و سندرم متابولیک شایع تر است و بنابراین در دهه های اخیر شایع تر شده است. حدود ۶ درصد از مردان بالغ و ۲ درصد از زنان مبتلا می شوند (و حتی در میان سالمندان شایع تر است). در طول تاریخ، نقرس به عنوان “بیماری پادشاهان” یا “بیماری ثروتمندان” شناخته شده است، اما اکنون همه می توانند … قند را بخرند.

گوشت و نقرس

اغلب گفته می شود که نقرس ناشی از مصرف بیش از حد گوشت است. به این دلیل که اسید اوریکی که باعث نقرس می شود، محصول جانبی پورین ها، یکی از بلوک های سازنده پروتئین است که در گوشت بسیار غلیظ است.

با این حال، به نظر می رسد اجتناب از گوشت تأثیر بسیار کمی بر خطر ابتلا به نقرس دارد و اگر علت اصلی آن بود، گیاهخواران نباید تا این حد به نقرس مبتلا شوند.

به نظر می رسد خوردن پروتئین بیشتر (مانند گوشت) باعث افزایش دفع اسید اوریک از کلیه ها از طریق ادرار می شود و به نظر نمی رسد که بر سطح اسید اوریک خون یا خطر ابتلا به نقرس تأثیری داشته باشد.

قند و نقرس

از آنجایی که نقرس، چاقی، دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک به شدت با هم مرتبط هستند، ممکن است که همه آنها در درجه اول ناشی از یک چیز باشند: قند و سایر کربوهیدرات های تصفیه شده.

در واقع، نشان داده شده است که سطوح بالای انسولین در خون – نتیجه یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات – سطح اسید اوریک را افزایش می دهد، احتمالاً با کاهش ترشح اسید اوریک توسط کلیه ها.

قابل توجه است که نقرس به طور ناگهانی در جمعیت هایی که مصرف شکر به شدت افزایش می یابد رایج می شود (به عنوان مثال، در بریتانیای کبیر در طول قرن بیستم، به موازات تولد صنعت قند کشور).

همچنین شواهد تجربی وجود دارد که نشان می دهد مصرف فروکتوز (یکی از مواد تشکیل دهنده قند) سطح اسید اوریک را در بدن به شدت افزایش می دهد.

الکل و فروکتوز به روشی مشابه در بدن متابولیزه می شوند و الکل سطح اسید اوریک را به همان روشی که فروکتوز انجام می دهد افزایش می دهد.

LCHF، اسید اوریک و نقرس

مطالعات کوتاه مدت نشان می دهد که افزایش موقت اسید اوریک در هفته های اول در LCHF سخت (رژیم کتوژنیک). به نظر می رسد که این اثر برای حدود شش هفته باقی می ماند، سپس سطح اسید اوریک بازگشت یا حتی کاهش می یابد.

مطالعات هیچ تغییر قابل توجهی در سطح اسید اوریک در افرادی که ماه ها یا سال ها LCHF می خورند نشان نمی دهد. پس از ده ها مطالعه با کیفیت بالا که LCHF را با سایر انواع رژیم غذایی مقایسه کردند، به نظر می رسد که هیچ تفاوتی در خطر ابتلا به نقرس وجود ندارد، اما هیچ مطالعه ای روی این مشکل خاص متمرکز نشده است.پزشکانی که بیماران خود را با LCHF درمان می کنند، ظاهراً حتی در دوره اول هیچ افزایشی در حملات نقرس مشاهده نمی کنند. اگر در چند هفته اول خطر افزایش یافته باشد، احتمالاً کوچک یا متوسط ​​است.

سطوح بالای طولانی مدت اسید اوریک به نظر می رسد که در LCHF همراه با سایر نشانگرهای سندرم متابولیک کاهش می یابد و بیمارانی که معمولاً از نقرس رنج می برند به طور بالقوه می توانند از این مشکل رهایی یابند. با این حال، ممکن است طول بکشد ماه ها یا حتی سال ها به طور کامل مقاومت به انسولین را معکوس کرده و به سطوح طبیعی دست پیدا کنید.

بنابراین شما از نقرس اجتناب می کنید

به این ترتیب می توانید با تغییر سبک زندگی خود در دراز مدت از ابتلا به نقرس جلوگیری کنید:

  1. مصرف شکر را به حداقل برسانید.
  2. مصرف الکل را کاهش دهید. به خصوص آبجو و سایر نوشیدنی های الکلی که حاوی کربوهیدرات زیادی هستند خودداری کنید.
  3. کاهش وزن و سندرم متابولیک معکوس. LCHF انتخاب خوبی است، روزه داری متناوب.

به عنوان یک امتیاز، این تغییرات سبک زندگی اثرات مثبت بسیاری بر وزن و سلامتی دارد. اگر کافی نیست همین است داروی آلوپورینول در جلوگیری از نقرس بسیار موثر است.

با توجه به اینکه ممکن است در چند هفته اول در LCHF افزایش موقت اسید اوریک وجود داشته باشد، کسانی که حملات شدید نقرس داشته اند ممکن است در آن دوره استفاده از آلوپورینول را برای به حداقل رساندن خطر حمله نقرس دیگر در نظر بگیرند.

گوشت یا بدون گوشت؟

برای پیشگیری از نقرس پرهیز از مصرف گوشت ضروری یا موثر نیست.

همچنین، LCHF به معنای یک رژیم غذایی با پروتئین بالا یا یک رژیم غذایی با گوشت بالا نیست. یک LCHF موثر باید حاوی در حد متوسط مقدار پروتئین و در عوض غنی از چربی طبیعی باشد.

یک رژیم غذایی LCHF که به خوبی فکر شده باشد به احتمال زیاد خطر ابتلا به نقرس را در دراز مدت کاهش می دهد.

لینک منبع

لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.



منبع