درمان قند خون بالا پس از غذا


سطح گلوکز بعد از غذا افزایش می یابد. شما می توانید این افزایش قند خون را با داروهای دیابت یا احتمالاً تغییر سبک زندگی درمان کنید. پزشک می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی ممکن است بهترین کار را انجام دهد.

هیپرگلیسمی پس از غذا افزایش سطح گلوکز در جریان خون شما پس از خوردن یک وعده غذایی است. این افزایش قند خون برای همه اتفاق می افتد، اما می تواند در افراد دیابتی بارزتر باشد.

در این مقاله، خواهید آموخت که چه چیزی باعث افزایش قند خون پس از غذا می شود، چه کسی باید نگران آن باشد و چگونه و چه زمانی درمان می شود.

درمان قند خون بالا پس از غذا Sugarshealthline.comhttps://www.healthline.com › سلامتیدرمان قند خون بالا پس از غذا Sugarshealthline.comhttps://www.healthline.com › سلامتی

هیپرگلیسمی بعد از غذا چیست؟

هیپرگلیسمی پس از غذا افزایش قند خون شما بعد از غذا است. هر چیزی که می خوریم به گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی برای بدن ما تبدیل می شود.

به طور معمول، سطح گلوکز خون شما ۱ تا ۲ ساعت پس از صرف غذا به بالاترین حد خود می رسد و سپس به تدریج به سطح طبیعی باز می گردد.

چرا قند خون بعد از خوردن غذا افزایش می یابد؟

بعد از غذا، بدن شما آنچه را که می خورید و می نوشید به گلوکز تبدیل می کند. این گلوکز وارد جریان خون شما می شود و هورمونی به نام انسولین به انتقال گلوکز به سلول های شما برای انرژی کمک می کند.

طبیعی است که سطح گلوکز خون شما درست بعد از غذا به بالاترین حد خود برسد زیرا بدن شما آنچه را که خورده یا می نوشید به انرژی تبدیل می کند و آن را به سلول های شما منتقل می کند. هرگونه عدم تعادل در این فرآیند یا مصرف بیش از حد قند و کربوهیدرات می تواند باعث افزایش بیش از حد سطح گلوکز در خون شود.

آیا افراد بدون دیابت بعد از غذا خوردن سطح گلوکز بالاتری دارند؟

هیپرگلیسمی پس از غذا ممکن است برای هر کسی بعد از مصرف بیش از حد قند اتفاق بیفتد، اما این بیشتر در افرادی که به نوعی دیابت مبتلا هستند اتفاق می افتد.

در افراد بدون دیابت، سطح گلوکز خون آنها به طور طبیعی پس از صرف غذا کاهش می یابد زیرا گلوکز توسط انسولین به سلول های آنها منتقل می شود. سلول های شما از این گلوکز برای انرژی استفاده می کنند و گلوکز اضافی در جریان خون شما برای استفاده بعدی ذخیره می شود.

آیا این برای دیابت نوع ۲ و نوع ۱ متفاوت است؟

افراد مبتلا به دیابت در فرآیندی که گلوکز را از جریان خون آنها خارج می کند و برای دریافت انرژی به سلول ها منتقل می کند، دچار شکستگی می شوند.

در دیابت نوع ۱، بدن شما مقادیر کافی انسولین تولید نمی کند. بدون انسولین، گلوکز به سلول های شما منتقل نمی شود. این باعث می شود که گلوکز در جریان خون شما افزایش یابد در حالی که سلول های شما از انرژی گرسنگی می گیرند.

در دیابت نوع ۲، یا به اندازه کافی انسولین تولید نمی کنید یا بدن شما در برابر اثرات انسولین مقاومت نشان داده است. این معمولاً نتیجه انتخاب های طولانی مدت رژیم غذایی و سبک زندگی است که در آن بدن شما به سطح بالای گلوکز خون عادت می کند و حساسیت شما به انسولین کاهش می یابد.

افزایش قند خون پس از غذا چقدر جدی است؟

برای افراد بدون دیابت، هیپرگلیسمی پس از غذا یک مسئله جدی یا طولانی مدت نیست. این اتفاق می افتد، اما بدن شما این جهش های گاه به گاه را جبران می کند و سطح گلوکز خون شما به طور طبیعی ۲-۳ ساعت به حالت عادی باز می گردد.

در افراد مبتلا به دیابت، اقدامات جبرانی بدن آنها موثر نیست و سطح گلوکز خون آنها برای مدت طولانی تری بالا می ماند. با گذشت زمان، سطوح بالای گلوکز خون می تواند باعث آسیب به بافت ها و رگ های خونی مختلف شود.

برخی رایج است عوارض قند خون بالا کنترل نشده – به ویژه در افراد مبتلا به دیابت – شامل:

  • آسیب عروق خونی
  • بیماری چشم
  • بیماری کلیوی
  • آسیب عصبی
  • بیماری قلبی

چگونه قند خون بالا را بعد از غذا خوردن درمان می کنید؟

افراد بدون دیابت معمولاً نیازی ندارند درمانی برای هیپرگلیسمی بعد از غذا انجام دهند. اما افراد مبتلا به دیابت ممکن است نیاز به مصرف انسولین مکمل یا سایر داروها داشته باشند تا سطح گلوکز خون خود را پس از خوردن غذا به محدوده طبیعی برگردانند.

اگر دیابت دارید، می توانید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد موارد زیر صحبت کنید:

  • نظارت بر سطح گلوکز خون
  • تغییر رژیم غذایی
  • داروهایی که می توانند قبل یا در ابتدای غذا برای کنترل سطح قند خون مصرف شوند

برای مدیریت هیپرگلیسمی بعد از غذا چه بخورم؟

یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای هر کسی مهم است، اما بخش مهمی از مدیریت دیابت است.

غذاهایی که قند و کربوهیدرات بالایی دارند بیشترین تأثیر را بر سطح گلوکز خون شما دارند. مشخص شده است که این غذاها حتی در افرادی که دیابت ندارند، بعد از غذا بیشترین افزایش را دارند.

برای افراد مبتلا به دیابت، رژیم غذایی که غذاهای حاوی قند و کربوهیدرات بالا را محدود می کند توصیه می شود.

غذاهای غنی از پروتئین و فیبر بالا می تواند بدون ایجاد افزایش در سطح گلوکز خون به رفع گرسنگی شما کمک کند و از بازیگران اصلی رژیم های غذایی توصیه شده برای افراد مبتلا به دیابت هستند.

سطح گلوکز خون به طور طبیعی بین وعده های غذایی افزایش و کاهش می یابد. افراد بدون دیابت این قله ها و دره ها را تحمل می کنند، اما افراد مبتلا به دیابت ممکن است نیاز به درمان یا تغییر رژیم غذایی داشته باشند تا از غلظت بالای خطرناک گلوکز خون جلوگیری شود.

اگر دیابت دارید، با یک تیم مراقبت های بهداشتی در مورد تغییرات رژیم غذایی که می تواند به جلوگیری از افزایش قند خون پس از غذا کمک کند و داروهایی که می توانند برای کمک به حفظ قند خون ایمن استفاده شوند، صحبت کنید.

لینک منبع



منبع