رژیم کتوژنیک چه عوارضی دارد؟

در رژیم کتوژنیک چقدر بخوریم کتواسیدوزیس خطرناک است، اما کتوزیس در رژیم کتو کاملا بی خطر و سالم رژیم کتو گیاهی کتوژنیک گیاه خواری 1402 است. شاید این اسم عجیب باشد اما این مرحله برای بدن کاملا طبیعی است. اما بر اساس رژیم کتوژنیک شما به صورت کامل احساس سیری رو تجربه میکنید و در عین حال کاهش وزن هم خواهید داشت. کاهش وزن ممکن است یکنواخت نباشد. رژیم کتوژنیک (به اختصار کتو) یک رژیم غذایی پرچرب، پروتئین متوسط و کم کربوهیدرات است. مقدار محدودی از پروتئین در رژیم غذایی کتوژنیک مجاز است. نوشیدنی های گرم کافئین دارد (نه به مقدار زیاد) مانند قهوه و چای، بدون قند، از جمله نوشیدنی های خوب در رژیم کتوژنیک برای لاغری هستند.

از یک منبع انرژی دیگر که چربی است استفاده میکند و زمانیکه چربی ها نیز تمام شود بدن از موادی به نام “کتون” بهره میبرد.در این مرحله است که کتون ها وارد عمل میشوند.- زمانیکه بدن از کتون ها به عنوان منبع انرژی استفاده کند، خیل سریعتر چربی میسوزانید چراکه بدن در اینجا صرفا برای دریافت انرژی مورد نیاز خود از چربی های ذخیره شده استفاده میکند و نه شکر.- هنگامیکه بدن از چربی بجای شکر (گلوکز) به عنوان منبع انرژی استفاده کند، سطوح انرژی بدن تان بهبود پیدا میکند چراکه دیگر بدن نیازمند منابع خارجی نیست و هر زمان که نیاز داشته باشد میتواند از ذخایر خود استفاده کند.

بنابراین اگر میخواهید پس از مدتی که رژیم کتوژنیک را استفاده کردهاید، کمی هم از طعم کربوهیدراتها لذت ببرید، میتوانید از رژیم کتوژنیک دورهای بهره ببرید. البته اگر میخواهید بطور موقتی کربوهیدرات مصرفی خود را بالا ببرید باید توجه داشته باشید که این کربوهیدرات ها را از منابع سالم مثل سیب زمینی و میوه دریافت کنید. به عنوان مثال گاهی اوقات و با توجه به شرایط، پزشکان این نوع از رژیم کتوژنیک را موثر ترین رژیم کتوژنیک برای کمک به درمان سرطان قلمداد میکنند.

رژیم کتوژنیک با کاهش سطح انسولین که نقش اساسی در سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد در درمان این بیماری موثر است. کتوسیس همچنین میتواند خطر ابتلا به آلزایمر، سرطان و دیابت را نیز کاهش دهد.- افزایش توانایی فیزیکی: کتوسیس باعث میشود بدن خیلی بهتر از اکسیژن استفاده کرده و همچنین از پایین افتادن قند خون نیز جلوگیری میکند و به همین دلیل میتواند در افزایش توانایی فیزیکی موثر باشد. برخی از چاشنی ها یا سس ها: زیرا غالبا حاوی قند و چربی ناسالم می باشند. چربی های ناسالم نظیر روغن های فراوری شده و سس مایونز.

ناگفته نماند منظور از چربی در لیست مواد غذایی رژیم کتوژنیک و مواد مجاز در رژیم کتوژنیک چربی های سالم نظیر روغن نارگیل، روغن زیتون و… آب طمع دار شده با مواد طبیعی ( مثل لیمو) بنوشید و یا آدامس بدون قند بجوید. رژیم کتوژنیک ممکن است تعادل آب و مواد معدنی را در بدنتان برهم بزند. • رژیم کتوژنیک میتواند بروز تشنج در کودکان مبتلا به صرع را بهطور چشمگیری کاهش بدهد. • رژیم کتوژنیک تاکنون برای درمان برخی از سرطانها مورد استفاده قرار گرفته است. • کاهش سطح انسولین، مصرف کمتر شیرینیها و غذاهای فرآوریشده، راه مناسبی برای درمان آکنهاست.

نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید. رژیم کتوژنیک به جای کالری شماری و محدود کردن خوراکی ها و حتی کمک گرفتن از تمرین های شدید ورزشی برای رسیدن به کاهش وزن شما را از طریق دیگری به هدفتان نزدیک می کند. رژیم های غذایی متعددی برای کاهش وزن وجود دارد. همانطور که مشاهده کردید نظرات فراوانی در ارتباط با رژیم کتوژنیک وجود دارد. اگر شما هم هنگام شروع رژیم کتوژنیک مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع اسهال و نفخ را تجربه کردید استفاده از ترکیب آنزیم های گوارشی که حاوی آنزیم های تجزیه چربی و پروتئین باشند به بهبود گوارشتان کمک می کند.  A rticle w as created by GSA ᠎Co​nt ent Ge᠎nerator ​DEMO᠎.

۵- چه مقدار می توان پروتئین مصرف کرد؟ آیا در رژیم غذایی کتوژنیک می توانم مقدار زیادی از پروتئین ها را بخورم؟ این مشکل براحتی میتواند با مصرف کافی پروتئین حل شود.جوش: این مورد خیلی کمیاب است اما شکم برخی افراد جوش زده و ملتهب میشود. حتی اگر شما برخی از موارد را رعایت کنید ممکن است این دوره کمتر هم طول بکشد. در این نوع از رژیم کتوژنیک، حدود ۷۵ درصد از سبد غذایی شما را چربیهای مفید، ۲۰ درصد پروتئین و حدود ۵ درصد کربوهیدرات را شامل میشود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی: اگر بجای کربوهیدرات ها از چربی های مفید و پروتئین استفاده کنید میتوانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهید چراکه با انجام اینکار منبع انرژی بدن خود را از شکر تبدیل به چربی کرده اید و این امر میتواند عواملی مانند کلسترول و چربی خون که باعث بیماری های قلبی میشوند را سرکوب کند.گفته میشود یکی از مهم ترین خواص رژیم کتوژنیک کاهش خطر ابتلا به سرطان میباشد.چگونه رژیم کتوژنیک را شروع کنیم؟

رژیم غذایی کتوژنیک یا رژیم کتونزا یک گونه رژیم غذایی است با چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ اندک، که بدن را وادار میکند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. رژیم کتوژنیک استاندارد تشکیل شده از 75 درصد چربی (مفید) 20 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات.شاید تعجب کرده و از خود بپرسید که آیا با مصرف 75 درصد چربی دچار اضافه وزن شدید نمیشید؟ کسانی که به اصول رژیم کتوژنیک به طور کامل عمل میکنند، وزن کم میکنند و لاغر میشوند. رژیم لاغری کتوژنیک The Ketogenic Diet یا به طور خلاصه رژیم کتو ، یک رژیم کم کربوهیدرات و پر چرب است که فواید سلامتی زیادی را به همراه دارد.

کاهش وزن ماندگاری را برای فرد به همراه خواهد داشت؟ اگر مشکلی داشتید، خوب است چربی مصرفی خود را محدود کنید و به تدریج مقداری را که در روز مصرف می کنید، افزایش دهید. کیک و بستنی از غذاهایی هستند که لازم است در کتوژنیک محدود شوند. اگرچه ریزش مو در رژیم غذایی کتوژنیک بسیار نادر است، شما می توانید خطر ریزش مو را با داشتن 8 ساعت خواب در شبانه روز و محدود نکردن بیش از حد کالری ها، کاهش دهید.

با رعایت رژیم غذایی کتوژنیک باید قید خیلی چیز ها را بزنید. مصرف پروتئین باید معتدل باشد. با وجود انواع مختلف از این نوع رژیم فقط رژیمهای غذایی کتوژنیک استاندارد و پروتئین بالا به طور گسترده مورد مطالعه و استقبال قرار گرفته اند. یک مطالعه جدید در Lancet همچنین نشان می دهد که افراد با رژیم های غذایی کم کربوهیدرات و مقادیر زیادی گوشت و لبنیات، در مقایسه با افرادی که کربوهیدرات ها را به صورت متعادل و یا بیش تر پروتئین های گیاهی مصرف می کردند، در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند.

حدود ۳۵٪ از کل کالری دریافتی، بیش ترین حد مصرف پروتئین است. دکتر اکس در این مورد بیشتر توضیح میده و میگه: «ممکنه بعضی افراد کالری رو به عنوان یک ابزار مفید قلمداد کنن تا بیشتر از روی خوراکی هایی که میخورن کنترل داشته باشن. رژیم کتوژنیک با قابلیت سیرکنندگی موجب میشود، بدون نیاز به کالری شماری یا وسواس درمورد غذای مصرفی، وزن کم کنید. ممکن است برای ورزشکاران حرفه ای یا کسانی که مایل به اضافه کردن مقادیر زیادی ماهیچه یا وزن هستند، مناسب نباشد.

۶- دلیل بوی میوه ای ادرار چیست؟ 2. سیر را اضافه کنید و سرخ کنید تا قهوه ای شود. شما سندرم مغزی مبهم را در چند روز ابتدایی تجربه خواهید کرد. AFib، شایع ترین اختلال ریتمی قلب است و خطر سکته مغزی و نارسایی قلبی را بالا می برد. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید نخست با پزشک خود در این باره صحبت کنید تا مطمئن شوید که رژیم غذایی کتوژنیک برای شما بی خطر باشد، به ویژه اگر دیابت نوع یک دارید. چون رژیم کتو مضرات آشکاری ندارد، دلیل بر بی ضرر و مفید بودن آن نیست.

وجود مزایای کوتاه مدت در رژیمهای معروف همگانی دلیلی بر پیروی از آنها نیست. اسپیرولینا یک جلبک آبی سبز است و دو گونه اصلی از آن شامل Arthrospira patensis و Arthrospira maxima وجود دارد. در هر رژیمی، خطر از دست دادن مقداری عضله وجود دارد. ۲- آیا عضله از دست می دهید؟ ۳- آیا می توان در رژیم کتو عضله ساخت؟ ۷- با بوی بد دهان چه می توان کرد؟ حتی ممکن است کمی هم بد اخلاق شوید! بله، اما ممکن است نتایج به خوبی رژیم هایی با کربوهیدرات متوسط نباشد.

کاهش شدید کربوهیدرات مهم ترین عامل موفقیت رژیم کتوژنیک است. در این مرحله ممکن است که به شدت هوس خوردن مواد شیرین داشته باشید و همچنین حالت تهوع، کم خوابی یا بیخوابی به سراغ تان بیاید. در رژیم کتوژنیک منبع سوخت بدن که از آن برای تامین انرژی روزانه استفاده می شود از گلوکز (قند) به چربی ها تغییر می کند و مواد غذایی پرچرب جایگزین کربوهیدرات ها می شوند. با کاهش کربوهیدرات سطح قند خون و همچنین انسولین به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا میکند. بسیاری از افرادی که از این رژيم پیروی می کنند ، از روغن MCT به مقدار زیاد استفاده می کنند.

بنابراین به وعدههای غذاییتان کمی نمک اضافه کنید یا از مکمل های غذایی استفاده کنید. بعلاوه، مکمل های امگا 3 تاثیر رژیم غذایی روی سلامت را به حداکثر می رسانند. همچین افرادی که از سردرد مزمن رنج میبرند، بیماریهای مغز و اعصاب و نیز افراد مبتلا به آکنه و دیابت نوع ۱، با رژیم مذکور تا حدودی بهبود پیدا میکنند اما حتما لازم است که این رژیم را زیر نظر پزشک اتخاد و دنبال کنند. تحقیقات ارائه شده در اوایل سال جاری در کنگره انجمن قلب و عروق اروپا نشان داد افرادی که رژیم های کم کربوهیدرات با چربی بالا را دنبال می کنند، در طول دوره مطالعه، بیش تر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از سرطان و سایر دلایل، هستند.

یک مطالعه نشان داد که افرادی که رژیم های کم کربوهیدرات دارند، در مقایسه با افرادی که مقادیر متوسط کربوهیدرات مصرف می کنند، بیشتر دچار احتمال فیبریلاسیون دهلیزی (AFIB) می شود. اما چون رژیم کتو بسیار افراطی است و ممکن است به دلیل مصرف بسیار کم کربوهیدرات و قند، در سازگار کردن بدن احساس بیزاری کنید، و اینکه مجاز به خوردن برخی غذا ها نیستید، رعایت و باقی ماندن در این رژیم دشوار خواهد بود. و مانند هر رژیم غذایی دیگر، فقط در صورت متعهد ماندن به آن و در دراز مدت به نتیجه می رسید.

در طول هفته 1 تا هفته 3، شما ممکن است تمرینات سختی مانند دویدن، راهپیمایی، ایروبیک و غیره را بگذرانید. 6. کره را اضافه کنید و آن را به مدت 1 دقیقه گرم کنید. رژیم کتوز معمولاً پس از 3 یا 4 روز از خوردن کمتر از 50 گرم کربوهیدرات در روز شروع می شود. معمولا در تمام قسمتهای این رژیم ۲۰ الی ۳۰ گرم کربوهیدرات خالص در رژیم روزانه توصیه خواهد شد. مکمل کتون های برون زا معمولا توسط افرادی مصرف می شوند که رژیم کتوژنیک را دنبال می کنند و قصد افزایش سطح کتون خونشان را دارند.