رینیت نوزادان: علل، علائم و درمان


رینیت نوزادی تورم بافت های داخل بینی است. نوزادان مبتلا به رینیت نوزادی در صورت عدم درمان ممکن است دچار مشکلات تنفسی و مشکل در خوردن شوند.

رینیت یا تورم بافت های بینی می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد و به طور معمول به دو دسته آلرژیک و غیر آلرژیک تقسیم می شود. هنگامی که رینیت در یک نوزاد تازه متولد شده وجود دارد، به عنوان رینیت نوزادی شناخته می شود.

به‌عنوان یک والدین جدید، تماشای کودکتان که در حال تقلا برای نفس کشیدن از طریق بینی یا مشکل در تغذیه است، می‌تواند ترسناک باشد. در حالی که ممکن است دانستن اینکه رینیت چقدر شایع است آرامش بخش باشد، ممکن است تعجب کنید که آیا باید با پزشک صحبت کنید و چه اقداماتی را می توانید برای درمان رینیت انجام دهید.

رینیت نوزادی التهاب بافت های داخل بینی نوزادان است. این تورم تنفس را مسدود می کند و باعث ایجاد مخاط اضافی می شود. همچنین می تواند باعث مشکلات خواب و خوردن شود. رینیت یک نگرانی جدی برای نوزادان است، زیرا آنها تنفس اجباری از بینی دارند، به این معنی که آنها عمدتا از طریق بینی خود تنفس می کنند.

رینیت وضعیتی است که می تواند افراد را در طول زندگی تحت تاثیر قرار دهد، و تحقیقات زیادی در مورد رینیت در کودکان بزرگتر و بزرگسالان انجام شده است. اما رینیت نوزادان به عنوان یک بیماری متمایز به این شکل نبوده است به خوبی تعریف یا تحقیق شده است.

رینیت نوزادان: علل، علائم و درمان shealthline.comhttps://www.healthline.com › سلامترینیت نوزادان: علل، علائم و درمان shealthline.comhttps://www.healthline.com › سلامت

علائم رینیت نوزادان چیست؟

علائم رینیت نوزادی عبارتند از:

  • گرفتگی بینی
  • تنفس پر سر و صدا
  • خرخر کردن
  • مشکل در تغذیه

چه چیزی باعث رینیت نوزادی می شود؟

رینیت در نوزادان ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

  • آلرژن ها (مانند گرده، کپک، پوست حیوانات و غیره)
  • عفونت ها
  • هورمون ها در بدو تولد به نوزاد منتقل می شوند
  • انسداد در بینی یا تغییرات ساختاری بینی
  • رفلکس اسید

رینیت نوزادی چگونه تشخیص داده می شود؟

رینیت نوزادی ممکن است بر اساس معاینه فیزیکی و مشکلات تنفسی یا تغذیه نوزاد مشهود باشد.

در برخی موارد، پزشکان ممکن است نازوفارنگوسکوپی انعطاف پذیر روشی برای نگاه کردن به داخل بینی این می تواند به شناسایی هرگونه مشکل ساختاری یا انسداد فیزیکی کمک کند. اما این روش تشخیصی تهاجمی تر است اغلب رزرو شده است برای مواردی که التهاب و احتقان بینی با داروها بهبود نمی یابد.

اگر کودک نوپا یا کودک خردسال شما به رینیت مزمن مبتلا باشد، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را برای تعیین وجود آلرژی توصیه کند.

درمان رینیت نوزادان چیست؟

باز هم، نوزادان عمدتا از طریق بینی نفس می کشند، بنابراین درمان انسداد بینی، از جمله رینیت، مهم است.

در حالی که تنفس از طریق بینی به طور معمول به نوزادان اجازه می دهد تا به طور همزمان غذا بخورند و نفس بکشند، هر گونه انسداد بینی می تواند باعث ناراحتی تنفسی و مشکلات تغذیه شود. اگر نوزاد شما بیش از بیش از آن دچار توقف تنفس شد، فوراً از کمک پزشکی استفاده کنید ۲۰ ثانیه، به سرعت شروع به نفس کشیدن می کند یا رنگی مایل به آبی در اطراف لب های آنها دارد.

برای درمان رینیت نوزادان، پزشک یا متخصص اطفال ممکن است اکسی متازالون (افرین) یا دگزامتازون (قطره دکادرون) را برای استفاده موقت تجویز کند. اینها باید به کاهش احتقان و تورم در بینی کمک کنند.

استفاده از محلول نمکی و ساکشن ملایم نیز می تواند به رفع احتقان کمک کند، اما نباید بلافاصله پس از قطره های تجویز شده استفاده شوند. یک مرطوب کننده یا تصفیه کننده هوا نیز ممکن است مفید باشد.

اگر پزشک یا متخصص اطفال مشکوک باشد که رفلاکس اسید در آن نقش دارد، ممکن است درمان اختصاصی تری را برای رفع مشکل اساسی توصیه کند.

در برخی موارد نادر، ممکن است برای رفع انسدادهای ساختاری که به رینیت نوزاد کمک می کند، جراحی لازم باشد. یک پزشک یا متخصص اطفال می تواند به شما در تعیین اینکه آیا این ضروری است کمک کند.

عوامل خطر رینیت نوزادان چیست؟

با توجه به مطالعه از سال ۲۰۱۱کودکان زیر ۶ سال بیشتر در معرض رینیت هستند اگر در معرض:

  • دود
  • قالب و گرد و غبار
  • آلودگی محیطی
  • حیوانات

نوزادانی که سابقه خانوادگی تغییرات ساختاری بینی یا آلرژی مادرزادی دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای رینیت هستند.

چشم انداز کودکان مبتلا به رینیت نوزادی چیست؟

رینیت نوزادان شایع و قابل درمان است. اما می تواند باعث تغذیه نامناسب شود که می تواند منجر به افزایش وزن کم شود. همچنین در صورت عدم کنترل می تواند منجر به ناراحتی تنفسی جدی شود.

بسته به علت رینیت نوزادی، کودک ممکن است تا پایان عمر مشکلات گاه به گاه با التهاب داخل بینی خود را تجربه کند. اما بسیاری از نوزادان با گذشت زمان از آن بیشتر می شوند.

سوالات متداول

رینیت نوزاد چقدر طول می کشد؟

رینیت نوزادی می تواند خود به خود برطرف شود و تنها در صورتی نیاز به درمان دارد که بر توانایی کودک شما برای خوردن و تنفس تأثیر منفی بگذارد. اگر پزشک یا متخصص اطفال درمان خاصی را توصیه کرد، اگر علائم پس از یک هفته کامل درمان بهبود نیافت، با آنها صحبت کنید.

علت انسداد بینی نوزاد چیست؟

انسداد بینی نوزاد ممکن است به دلیل سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی یا ریفلاکس اسید باشد. همچنین می تواند ناشی از هورمون ها و تغییرات ساختاری فیزیکی در بینی باشد.

چگونه می توان انسداد بینی نوزاد را درمان کرد؟

اسپری های سالین و لامپ های مکنده ممکن است به پاک کردن بینی کودک شما کمک کنند. اگر تنفس آنها پس از چند روز درمان خانگی بهبود نیافت، مهم است که به پزشک یا متخصص اطفال اطلاع دهید. علاوه بر تجویز داروها، پزشک یا متخصص اطفال می‌تواند بررسی کند که هیچ چیزی مانع تنفس کودک شما نشود.

رینیت نوزادی تورم بافت های بینی است. می تواند تنفس نوزادان را سخت کند و در تغذیه و خواب مشکل ایجاد کند.

پزشک یا متخصص اطفال می تواند قطره های دارویی را برای درمان رینیت نوزادان تجویز کند. همچنین می توانید از اسپری سالین و حباب مکنده برای پاکسازی مخاط اضافی استفاده کنید. اگر نوزاد شما علائم مشکل خوردن یا تنفس را نشان داد، فوراً با پزشک یا متخصص اطفال تماس بگیرید.



منبع