روزه کتوژنیک – مرده یا زنده؟

انواع کتوژنیک بیشتر والدین از نکات و استراتژی های مرتبط با زمان وعده های غذایی برای تشویق کودکان خود به پذیرش غذاهای جدید استفاده می کنند. این داستان شاید برای کسانی که رژیم کتوژنیک را جهت لاغری بکار می برند جدید باشد. رژیم کتوژنیک برای چه کسانی ممنوع است؟ رژیم کتوژنیک هدفمند (Targeted Ketogenic Diet) برای بدنسازها و کسانی که ورزشهای سبک انجام می دهند مناسب است.در این رژیم به افراد ورزشکار اجازه داده می شود قبل و بعد از ورزش 20 تا 30 درصد کربوهیدرات مصرف کنند تا بتوانند شدت ورزش را افزایش دهند.

انجام این کار یک رویکرد منعطفتر و متعادلتر بوده که شدت کمتری هم دارد. ۳. رژیم کتوژنیک هدفدار: این رژیم به شما اجازه میدهد که هنگام فعالیتهای ورزشی، کربوهیدرات مصرف کنید. به طور تقریبی این رژیم شامل 75 درصد چربی – 20 درصد پروتئین و تنها 5 درصد کربوهیدارت می باشد. به عبارتی در روزهای کتو دوره ای از 25%چربی،25%پروتئین و 50% کربوهیدارت مصرف می کنید.رژیم کتوژنیک ۷روزه یکی از انواع رژیم کتوژنیک دورهای است که شامل پنج روز رژیم کتوژنیک استاندارد و دو روز رژیم غیر کتوژنیک در طول هفته است که می توانید از کربوهیدراتهای سالم مثل میوهها، سبزیجات نشاستهای، لبنیات و غلات کامل استفاده کنید.

گلوکز نوعی کربوهیدارت است که از شکر و غذاهای حاوی نشاسته بوجود می آید. در قدیم از رژیم کم کربوهیدرات برای درمان صرع استفاده می شده است که هنوز برای بیمارانی که بدنشان به داروهای ضدصرع جواب نمیدهد، به کار برده می شود. برای تامین انرژی بدن استفاده کنید. همانطور که از نام آن پیداست این رژیم سبب تولید کتون در بدن می گردد.کتون ها زمانی در بدن تولید می گردند که مقدار کمی کربوهیدرات وجود دارد و بدن لازم است انرژی خود را از شکستن اسیدهای چرب بدست آورد.

با این حال، افرادی که تحت رژیم کتوژنیک بسیار کم کالری قرار گرفتند، کاهش قابل توجهی را در وزن بدن، BMI، اندازه ی دور کمر و توده ی چربی نسبت به افرادی که رژیم مدیترانه ای را دنبال کردند، بدون هیچ تفاوت معنیداری در تغییرات توده ی ماهیچه ای نشان دادند. شواهد قابل توجهی وجود دارد که رژیم کتوژنیک به جلوگیری و درمان بسیاری از انواع سرطان خصوصا سرطان سینه کمک میکند. اما، اگر رژیم غذایی لاغری سریع چند کیلوگرم کاهش وزن به اندازه کافی برای شما مناسبه.، قطعاً باید به این برنامه غذایی یک شانس بدید.

به مجموعه این عوارض، «آنفولانزای کتو» گفته شده که معمولا بعد از گذشت چند روز از بین خواهد رفت. معمولا برای گرفتن این رژیم یک برنامهی غذایی ۷ روزه به شما دادهمیشود. معمولا افرادی که میخواهند در بازهی زمانی کوتاهی وزن زیادی کم کنند، میتواند رژیم ۲۱ روزه کتوژنیک بگیرند و از ۵ کیلوگرم تا مقادیر بیشتر وزن کم کنند. اما وقتی فردی رژیم کتوژنیک را ترک می کند و مقدار زیادی از وزن اصلی خود را به دست می آورد ، غالباً به جای بازیابی عضلات از دست رفته و لاغر ، چربی بدن او بازیابی می شود.

رژیم کتوژنیک 7 روزه از آن دسته رژیم هایی است که باید توسط متخصص تغذیه طراحی شود. نکته قابل توجه در رژیم لاغری این است که شما نباید به هیچ وجه وعده های غذایی خود را حذف کنید به نقل از NHS حذف وعده های غذایی ضروری به مراتب پر خطر تر از چاقی می باشد و شما رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر را در معرض انواع بیماری ها قرار می دهد. امروزه تحقیقات بر روی رژیم کیوجنیک که توسط دانشمندان تغذیه در سطح دانشگاههای معتبر انجام می شود، ثابت کرده است که نظریه مذکور صحیح نبوده است.

در این رژیم مصرف کربوهیدرات ها را محدود می شود، هنگامی که فرد کربوهیدرات

کمتری مصرف می کند، بدن شروع به سوزاندن چربی برای سوخت می کند. نتایج این آزمایشها نشان داد که این جمعیت میکروبی تغییر یافته به طور خاص تعداد سلولهای ایمنی Th17 را کاهش میدهند؛ نوعی از سلول T که برای مبارزه با بیماری عفونی بسیار مهم است و همچنین باعث ایجاد التهاب در بیماریهای خود ایمنی میشود. هنگامی که سطح کتون های خون به اندازه خاصی برسد وارد مرحله کتوز می شوید.

رژیم کتوژنیک سیکلیکال (CKD ) در این رژیم برای دوره ای مشخص مصرف کربوهیدرات بالا می رود به عنوان مثال در 5 روز از این رژیم 2 روز کربوهیدرات بالا مصرف می کنید این رژیم توسط ورزشکاران و بدنسازان استفاده می شود . به طور طبیعی بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود در طول روز به سراغ گلوگز و قندها میرود زیرا سوخت و ساز آنها آسانتر و تبدیلشان به انرژی سریعتر است. گرسنگی کمک کرده و باعث کاهش وزن سریعتر می شود.

پیروی کردن از یک رژیم چاقی مناسب می تواند به افراد در اضافه شدن وزنشان کمک کند. همیشه حرفهایهای ورزش و تغذیه، برای نوشتن یک رژیم غذایی مخصوص افراد ورزشکار، میزان پروتئین مورد نیاز را در اولویت قرار میدهند. اسکیموهای شمال کانادا می دانستند که کدام برف را برای نوشیدن آب کنند و کدام برف را برای پختن گوشت، میدانستند آب دریا نمکش را در طی زمان از دست میدهد و یخ تازه نمک دارد، ولی برف تازه هیچ نمک ندارد و می دانستند یخ قدیمتر آب دریا بهترین اندازه نمک را دارد.

طبق گزارش مرکز درمان جان هاپکینز درحدود نصفی از کودکان که رژیم کتوژنیک را شروع می کنند در طی شش ماه حداقل ۵۰ درصد کاهش در حملات را تجربه میکنند.نصفی از این گروه بیش از ۹۰ درصد بهبودی نشان می دهند وحدود ۱۵ درصد کاملاً فاقد حمله هستند. اگر تصمیم جدی برای لاغری و نگه داشتن وزن کاهش یافتها را دارید می توانید لاغر شدن را با یک رژیم لاغری بهتر و ماندگارتر البته طی زمان طولانی تر تجربه کنید. این نمونه برنامه فقط برای آشنایی شما با رژیم کتوژنیک است و نباید از آن استفاده کنید.

در ادامه با رژیم معروف کتو آشنا میشویم. سلولهای مغز برای فعالیت نیاز به گلوکز دارند ولی ذخایر گلوکز یا قند در بدن محدود می باشد، وقتی ذخایر گلوکز در بدن به اتمام برسد و در رژیم غذایی محدودیت نشاسته و قند داشته باشیم، مغز از کتونها که از تجزیه چربیها به دست می آید به عنوان سوخت استفاده می کند. به طور کلی هر چه زنجیره اسیدها بلندتر باشد، احتمال ذخیره شدن آن بیشتر است. اسیدهای چرب زنجیره متوسط در چربی های تغذیه ای مانند شیر، کره و خامه، و روغن های منطقه های گرم مثل روغن نخل یافت می شوند.

مصرف کربوهیدرات چه تاثیری بر روی اسید های چرب می گذارد؟ متخصصان بر این باورند که رژیم کتو یک رژیم پزشکی است و باید براساس اصول درست و با اهداف صحیحی مورد استفاده قرار گیرد. ۱.رژیم کتوژنیک استانداردSKD :این نوع رژیم کتوژنیک کربوهیدرات کمی داشته و میزان مصرف پروتئین به اندازه متوسط بوده و چربی بالایی دارد. در رژیم کتوژنیک خودتان باید برنامه غذایی را با توجه به شرایط جسمانی و مالی تهیه کنید.نکته مهم این است که در برنامه رژیم کتوژنتیک 70 درصد چربی، 25 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات را رعایت کنید.

ما ایرانیها نان و برنج منبع عمده کربوهیدرات در رژیم غذایی مان است. در رژیم کتوژنتیک بهتر است مصرف برنج و نان کنار گذاشته شود و از گوشت کم چرب یا چربیهای سالم مثل روغن زیتون، روغن نارگیل و … شام: همبرگر یا کباب کوبیده بدون نان و برنج همراه با تخم مرغ و پنیر. تخم مرغ: تخم مرغ را کامل بخورید. شام: استیک به همراه تخم مرغ و سالاد دورچین. به دلیل اینکه سبزیجات کربوهیدرات دارند بنابراین باید در مصرف آنها احتیاط کنید.

میزان کاهش وزن در رژیم کتو در هفته اول نیم الی 2.5 کیلوگرم است. در صورتی که این رژیم غذایی واقعاً وجود دارد و با رعایت کردن آن میتوانید 3 تا 5 کیلو از وزن بدنتان را در عرض سه تا سه و نیم روز کاهش دهید. این مقدار زیاد از دست دادن املاح و نمک بدن توضیح خوبی است که چرا افراد در دو هفته اول رژیم کیتوجنیک به سرعت وزن کم می کنند که بیشتر آن از چربی های ذخیره است. Th is data h as  been created  by G᠎SA Con tent Generat or Demover᠎sion.

از چربی اشباع شده نباید ترس داشت، چرا که چربی تغذیه ای با رژیم کم کربوهیدرات به دی اکسید کربن و آب تبدیل می شود و می سوزد.» او می افزاید: «در مورد مصرف امگا ۳ نیز مصرف روزانه ۱۶ از آن کافیست که در ماهی و تخم کتان یافت می شود. در رژیم کی توجنیک از ۱۰۰٪ غذای مصرفی روزانه ۷۰٪ آن بهتر است از چربیها باشد و باید از میان چربی هایی انتخاب شود که راحت می سوزند، مانند چربی ماهی، کره تازه و یا آووکادو.

در رژیم کتوژنیک باید از خوردن مواد خوراکی که دارای کربوهیدرات هستند، اجتناب کنید. این رویکرد رژیم غذایی در مقابل تحقیقات علمی است که ثابت میکند محدود کردن مصرف گوشت میتواند عمر شما را افزایش دهد و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد. روغنهایی که نمیتوان استفاده کرد روغن آفتابگردان و روغنهای مضر هستند. دانشمندان همچنین معتقدند که با رژیم کتوژنیک، میتوان از بروز آلزایمر جلوگیری کرد. در سال 2016 دکتر جوزلین تن که یک پروفسور و آنکولوژیست و یک محقق دارویی است شروع به تحقیق در خصوص رژیم کتوژنیک نمود.