متخصص تغذیه دکتر انوشه آب مهمترین غذا


شاید هیچ ماده ای مهمتر از آب در غذا یافت نشود. با این حال ، ما توجه زیادی به آن نمی کنیم و حتی گاهی اوقات آن را از لیست غذاهای روزانه خود حذف می کنیم.

ما می توانیم هفته ها بدون غذا بمانیم ، اما فقط چند روز بدون آب خواهیم بود.

همه سلولهای انسان حاوی آب هستند. 60 درصد از وزن کل بدن و 70 درصد از وزن بدن بدون آب است.

بنابراین ، نسبت آب در بدن بین 50 تا 75 است که با توجه به سن و میزان چربی بدن متفاوت است. آب فواید زیادی برای بدن دارد ، به چند نمونه اشاره می شود.

  • آب برای بقا و تشکیل سلول ها ضروری است و آب جزء همه مایعات سلولی است.
  • به عنوان حامل بسیاری از مواد عمل می کند و در ورود غذا به سلول و دفع مواد دفع کننده از آن شرکت می کند.
  • به تنظیم دمای بدن کمک می کند. تبخیر آب از سطح پوست به صورت عرق بدن را خنک می کند.
  • آب نقش مهمی به عنوان حلال مواد مغذی ایفا می کند. تمام مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و هورمون ها باید برای تغذیه سلول ، که نقش آب است ، به تمام نقاط بدن منتقل شوند.
  • آب در بسیاری از واکنش های بیولوژیکی درون سلول ، معده ، روده کوچک و محل هضم به عنوان کاتالیزور عمل می کند. بنابراین برای بسیاری از واکنشهای گوارشی و متابولیکی غذا ضروری است.
  • آب حرکت مفاصل را تسهیل می کند و از اصطکاک بین قسمت های مختلف بدن (مفاصل و استخوان ها) جلوگیری می کند.
  • به تبادل گاز در دستگاه تفسی کمک می کند.

با کم آبی بدن ، کارایی انسان تا حد زیادی کاهش می یابد. کاهش آب بدن به میزان چهار تا پنج درصد باعث کاهش قدرت و کارایی 20 تا 30 درصد می شود. علامت اولیه کم آبی بدن تشنگی است.

متأسفانه تشنگی زمانی رخ می دهد که حدود دو درصد از بدن بدن دچار کم آبی شود. بنابراین ، توصیه می شود قبل از تشنگی ، آب بنوشید. از دست دادن 10 درصد آب بدن باعث کم آبی شدید و از دست دادن 20 درصد از آن کشنده است.

بدن آب را به طرق مختلف از جمله ادرار ، مدفوع ، پوست و ریه از دست می دهد. نیاز به آب و همچنین حفظ تعادل آب در بدن بستگی به سن ، فعالیت بدنی ، گرما ، رژیم غذایی و بیماری دارد. آب در نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج است. در شرایط عادی ، بزرگسالان به یک لیتر برای 1000 کالری مصرفی و کودکان به 1.5 لیتر آب نیاز دارند. نیاز روزانه به آب در دوران بارداری کمی افزایش می یابد ، اما در دوران شیردهی به 3.4 لیتر افزایش می یابد.

اگر نیاز روزانه به آب را شخصاً 2600 میلی لیتر (2.6 لیتر) در نظر بگیریم ، 1500 میلی لیتر از آن با مایعات آشامیدنی ، 850 میلی لیتر با آب در غذا و 250 میلی لیتر با آب متابولیک تامین می شود.

آب متابولیک به دلیل تجزیه غذاهای خورده شده در بدن ایجاد می شود ، به طور متوسط ​​در هر 100 کالری متابولیزه شده در بدن 13 گرم آب متابولیک به دست می آید.

به همین دلیل مشخص شده است که نوشیدن آب نقش مهمی در هیدراته کردن بدن دارد. بهتر است روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید تا به بدن هیدراته شود. میوه ها و سبزیجات نیز آب زیادی دارند و معمولاً 70 تا 95 درصد وزن آنها آب است و یکی از منابع مناسب تامین آب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید