دکتر انوشه متخصص تغذیه توصیه های رژیم غذایی برای روزه داران


از آنجا که روزه داران با خودداری از انجام کارهای بد ، روح خود را پالایش می کنند ، ترکیب این اعمال با پرهیز از رفتارهای بد غذایی به سلامت جسم و روح کمک می کند.

متابولیسم بدن در ماه مبارک رمضان کاهش می یابد. یک رژیم غذایی کمی کمتر از رژیم معمولی برای حفظ سلامت فرد و تامین انرژی لازم برای فعالیت های روزانه کافی است.

با نزدیک شدن به ساعات پایانی روز و زمان افطار ، قند خون نیز به آرامی کاهش می یابد. بنابراین ، در هنگام افطار ، باید سعی شود این نیاز مبرم بدن به گلوکز (قند) ، به ویژه در مغز و سلول های عصبی برآورده شود. بهتر است در درمان افطار غذاهای بسیار کمی بخورید و از پرخوری و خوردن انواع غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید.

2-3 خرما ، نصف لیوان آب میوه و یک بشقاب یا سوپ مناسب ترین غذاها برای افطار است. خرما و آب میوه ها بهترین مواد برای برآوردن نیاز بدن به گلوکز هستند ، بنابراین ما از مصرف قندهای ساده مانند شکر ، شیرینی ، صمغ ، شربت و غیره اجتناب کردیم.

در برخی موارد ، به دلیل فشار گرسنگی ، برخی افراد هنگام افطار پرخوری می کنند. این باعث تهوع ، تورم ، سوزش سر دل و سنگینی معده می شود. بنابراین ، توصیه می شود که به آرامی غذا بخورید و خوب جوید. خوردن یک تکه میوه بعد از افطار نیز خوب است.

2-3 ساعت بعد از افطار ، زمان خوردن شام فرا رسیده است. شام همچنین می تواند یک وعده غذایی سبک باشد اما شامل همه گروه های غذایی مانند نان و غلات ، گوشت و پروتئین و محصولات لبنی می شود. توصیه می شود بعد از شام یک یا دو میوه بخورید.

صبح ها از غذاهای سنگین ، چرب ، چرب ، شور و تند پرهیز کنید. خوردن غذای سبک همراه با سبزیجات و سالاد هنگام سحر توصیه می شود ، حلیم می تواند غذای خوبی برای سحر باشد.

بین افطار و سحر مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما در طول روز دچار کم آبی نشود. کافئین موجود در چای ، قهوه و نوشابه های کولا به دلیل دارا بودن خاصیت ادرارآور ، باعث کم آبی بدن می شود. بنابراین مصرف آنها را در اسرع وقت در اسرع وقت کاهش دهید.

از خوردن غذاهای شیرین و شیرین ساده در هنگام صبحانه خودداری کنید. این مواد با تحریک ترشح انسولین ، گلوکز خون را افزایش می دهند و در نتیجه قند خون را در ساعات اولیه روز کاهش می دهند. کربوهیدراتهای پیچیده (نان ، برنج ، سیب زمینی ، نخود فرنگی ، ذرت و غیره) به خوبی کار نمی کنند و برای مصرف صبح بسیار مناسب تر هستند. مصرف سبزیجات و سالاد را افزایش دهید. انجام تمرینات سبک در روز یا بعد از افطار توصیه می شود.

روزه گرفتن برای زنان باردار و شیرده و کودکان اجباری نیست و بیماران مبتلا به دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماران باید در این زمینه با پزشک خود مشورت کرده و در صورت موافقت پزشک ، داروهای خود را تنظیم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید