خواص درمانی زیره || زیره سبز چه خواص درمانی دارد و در طب سنتی چه جایگاهی دارد؟


قبل از آدرس دهی خواص درمانی زیره سبز باید بدانیم که زیره ادویه ای است که از گیاه Cumin cyminum گرفته می شود. متعلق به آسیا ، آفریقا و اروپا است. با این حال ، مردم سراسر جهان از آن برای چشیدن غذا استفاده می کنند.

مردم معمولاً زیره را به صورت دانه های کامل خشک شده یا پودر آسیاب شده خریداری می کنند. این یک ماده رایج در بسیاری از مواد تند مانند پودر کاری است. زیره سبز یکی از ادویه جات اصلی در بسیاری از فرهنگ های غذایی ، به ویژه غذاهای مکزیکی ، هندی ، آفریقایی و آسیایی است. علاوه بر این ، زیره نیز سالهاست در بسیاری از نقاط جهان از جمله آسیای جنوب شرقی و ایران از نظر پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

علاقه های بشر به زیره سبز اخیراً در حال افزایش است. از آنجا که تحقیقات جدید برای حمایت از برخی از مزایای سلامتی آن آغاز شده است. در این مقاله ، مزایای بالقوه سلامتی و خطرات زیره سبز و همچنین نحوه افزودن این ادویه محبوب به رژیم غذایی را توضیح می دهیم.

همین حالا با مشاوران پزشک خود از مشاوره آنلاین برخوردار شوید

8 فایده موثر زیره برای بدن

به نظر می رسد تحقیقات از مزایای زیره در موارد زیر حمایت می کند:

فواید زیره و کاهش وزن

زیره سبز می تواند برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند و کسانی که می خواهند وزن بدن خود را کنترل کنند مفید باشد. مطالعه ای در سال 2015 بر روی بزرگسالان دارای اضافه وزن ، اثرات سبک وزن زیره را با اثرات کاهش وزن و دارونما مقایسه کرد.

پس از 8 هفته ، محققان دریافتند که هر دو گروه زیره و داروهای کاهش وزن میزان قابل توجهی از وزن خود را کاهش داده اند. گروه زیره همچنین سطح انسولین پایین تری را تجربه کردند.

مطالعه دیگری در سال 2014 نشان داد زنان دارای اضافه وزن و چاق که روزانه 3 گرم پودر زیره را در ماست به مدت 3 ماه مصرف می کنند. آنها کاهش قابل توجهی در وزن بدن ، اندازه دور کمر و چربی بدن دارند.

فواید زیره و کاهش کلسترول

خواص درمانی زیره سبز دکتر

مطالعات بر روی زنان چاق و چاق نیز نشان داده است که مصرف 3 گرم پودر زیره در روز باعث کاهش کلسترول تام ، لیپوپروتئین با چگالی پایین یا کلسترول “بد” و تری گلیسیرید می شود. کسانی که پودر زیره مصرف می کردند ، سطوح بالاتری از لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول “خوب” داشتند.

زیره سبز و فواید آن در دیابت

در یک مطالعه روی بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 ، اثرات روغن زیره سبز بر سطح قند خون مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان در دو گروه جداگانه 100 میلی گرم روغن زیره در روز و گروه دیگر 50 میلی گرم روغن زیره در روز یا دارونما دریافت کردند.

پس از 8 هفته ، هر دو گروه که زیره دریافت کردند سطح خون ، انسولین و هموگلوبین A1c را به میزان قابل توجهی افزایش دادند. آنها افتادند. اینها نشانه های مدیریت خوب دیابت استبه گروه های زیره سبز نیز شاهد بهبود علائم مقاومت به انسولین و التهاب بوده اند.

با این حال ، مطالعات انسانی دیگر با استفاده از دانه زیره سیاه نتایج متفاوتی را نشان داده است. تحقیقات بیشتری برای تأیید فواید روغن زیره سبز برای بیماران دیابتی مورد نیاز است.

سندرم خشم و مصرف زیره

اثرات مصرف اسانس زیره سبز بر علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مورد بررسی قرار گرفت. پس از 4 هفته ، شرکت کنندگان در مطالعه بهبود بسیاری از علائم مانند درد و تورم معده را نشان دادند.

در پایان مطالعه ، افراد مبتلا به IBS که بیشتر دچار یبوست شده بودند مدفوع بیشتری داشتند. کسانی که شیر را عمدتاً به عنوان یک علامت تجربه می کردند ، حرکات روده کمتری داشتند.

درمانگران سنتی قرن هاست که زیره را برای درمان اسهال توصیه می کنند. طب غربی شروع به استفاده از زیره کرد. عصاره زیره به موشهای مبتلا به اسهال داده شد. محققان نتیجه گرفتند که عصاره به درمان علائم آنها کمک می کند.

فواید زیره و استرس

زیره می تواند به بدن در کنترل استرس کمک کند. زیره سبز با عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند به مقابله با استرس کمک کند. مطالعات نشان داده است که زیره در موش ها موثرتر از ویتامین C است.

مبارزه با باکتری ها و انگل ها

خواص درمانی زیره سبز دکتر

روغن استخراج شده از دانه های زیره به عنوان ملین و ضد عفونی کننده م usedثر مورد استفاده قرار گرفت. این روغن حتی باکتری های مقاوم در برابر سایر ضدعفونی کننده ها را از بین می برد. محققان بر این باورند که زیره می تواند تأثیر از بین بردن باکتری های مضر را داشته باشد که سعی می کنند به سیستم ایمنی بدن شما حمله کنند.

زیره خاصیت ضد التهابی دارد

مواد فعال موجود در دانه زیره دارای اثرات ضد التهابی و ضد عفونی کننده هستند. این بدان معناست که اگر درد یا التهابی دارید که باعث بیماری های دیگر می شود. زیره در رژیم غذایی شما می تواند اثرات آن را خنثی کند. اسانس زیره به تنهایی هیچ خاصیت ضد التهابی ندارد. اما دانه زیره می تواند در کاهش درد و التهاب مثر باشد.

فواید زیره و تقویت حافظه

زیره سبز می تواند با تحریک سیستم عصبی مرکزی به بدن شما کمک کند. حتی می تواند حافظه کنترل بیشتر بر اندام ها را تقویت و تقویت کند. زیره سبز حتی می تواند به درمان بیماری پارکینسون به دلیل نقش آن در سیستم عصبی مرکزی بدن کمک کند.

ارزش غذایی زیره سبز

خواص درمانی زیره سبز دکتر

بر اساس پایگاه داده وزارت کشاورزی ایالات متحده ، یک قاشق غذاخوری دانه زیره کامل حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 7.88 کالری
  • 0.37 گرم پروتئین
  • 0.47 گرم چربی
  • 0.93 گرم کربوهیدرات

همین مقدار دانه زیره سبز نیز 19.6 میلی گرم کلسیم ، 1.39 میلی گرم آهن و 7.69 میلی گرم منیزیم را تأمین می کند. زیره سبز همچنین حاوی آنتی اکسیدان است که می تواند فواید زیادی داشته باشد.

خطرات و عوارض احتمالی زیره سبز

طبخ و خوردن غذاهای زیره سبز برای اکثر مردم بی خطر است. برخی از افراد ممکن است به زیره حساسیت داشته باشند ، در این صورت باید از مصرف آن خودداری کنند.

قبل از اینکه پزشکان دوزهای اضافی زیره را توصیه کنند ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. اما برخی مطالعات نشان داده است که برخی از افراد پس از مصرف عصاره زیره دچار حالت تهوع ، سرگیجه و درد معده می شوند.

مانند هر مکمل دیگری ، افراد باید قبل از استفاده از زیره برای تعامل احتمالی با سایر مکمل ها با متخصص تغذیه خود مشورت کنند. بسیاری از مکمل ها می توانند عملکرد برخی از داروهای تجویزی را تحت تأثیر قرار دهند.

زیره بسیار بی خطر است و به طور کلی حتی در دوزهای بالاتر غیر سمی در نظر گرفته می شود. اما اگر می خواهید از آن استفاده کنید ، عوارض جانبی دارد. دوز معمول زیره به عنوان مکمل گیاهی 300 تا 600 میلی گرم در روز است.

محققان شواهدی پیدا کرده اند که زیره باعث کاهش سطح تستوسترون می شود و این بدان معناست که در صورت استفاده ، می تواند بارورتر باشد. در برخی فرهنگ ها از زیره برای تحریک سقط جنین استفاده شده است ، بنابراین زنانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند باید این موضوع را در نظر بگیرند.

سازمان غذا و دارو (FDA) کیفیت یا پاکیزگی مکمل ها را کنترل نمی کند. بنابراین ، بررسی مارک های مختلف بسیار مهم است.

افراد مبتلا به دیابت ، به ویژه کسانی که انسولین و داروهای دیابت مصرف می کنند ، باید در مصرف زیره احتیاط کنند. زیرا می تواند سطح قند خون آنها را تغییر دهد.

رژیم غذایی برای مصرف زیره سبز

خواص درمانی زیره سبز دکتر

زیره سبز یک جزء رایج در بسیاری از غذاهای خوشمزه از سراسر جهان است. این طعم گرم را اضافه می کند و به ویژه در سوپ ها ، خورش ها و ادویه جات خوب عمل می کند. افراد همچنین می توانند از این ادویه برای چاشنی سبزیجات یا گوشت استفاده کنند.

اخرین حرف

زیره سبز می تواند در تسکین علائم بیماری های خاص مثر باشد. به عنوان مثال ، علاوه بر مزایای سلامتی ذکر شده در بالا ، تحقیقات نشان داده است که زیره می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. حتی به مبارزه با انواع خاصی از عفونت های باکتریایی و قارچی کمک می کند.

علاوه بر این ، مطالعات روی حیوانات نشان داده است که زیره می تواند در پیشگیری از برخی سرطان ها موثر باشد.

تحقیقات بیشتری نیاز است ، به ویژه در مورد انسان. با این حال ، به نظر می رسد زیره از جایگاه ویژه ای در دنیای پزشکی برخوردار خواهد بود. در حال حاضر ، لذت بردن از زیره در وعده های غذایی به جای مکمل ها بسیار ایمن تر و م effectiveثرتر است.

استفاده از زیره به عنوان ادویه باعث افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها ، هضم ، تامین آهن ، کنترل قند خون و بهبود تغذیه می شود. مصرف دوزهای بالاتر به عنوان مکمل با کاهش وزن و بهبود کلسترول خون همراه است ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. مصرف مصرف حتی در دوزهای زیاد بسیار ایمن است. شواهدی وجود دارد که می تواند سطح تستوسترون را در مردان سرکوب کند و همچنین می تواند باعث سقط جنین شود.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/319562

https://www.healthline.com/health/cumin-benefits#risks-and-side-effects

دیدگاهتان را بنویسید