تجزیه و تحلیل بدن برای تعیین درصد چربی ، ماهیچه و استخوان


ابتدا باید بدانید که از مدل های مختلف برای توصیف ترکیب بدن استفاده می شود.

دو مدل رایج برای توصیف ترکیب بدن عبارتند از:

مدل 2C

  • توده چربی: چربی ماده ای است که همیشه در بدن همه ما بیش از حد به نظر می رسد و همه ما سعی می کنیم از شر این چربی های مقاوم خلاص شویم. با این حال ، وجود چربی در بدن برای عملکردهای مختلف ضروری است: چربی به شما امکان می دهد انرژی را در بدن ذخیره کنید ، از اندام های داخلی محافظت می کند ، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. محتوای چربی هرگز نمی تواند به صفر درصد برسد و حفظ درصد چربی بدن کمتر از 4 درصد در بلند مدت برای سلامتی مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • توده بدون چربی (FFM): توده بدون چربی ، همانطور که از نامش پیداست ، شامل همه چیز در بدن است که چربی ندارد. این توده شامل قسمتهای مختلف مانند تمام اندامهای داخلی ، توده اسکلتی عضلانی ، آب و .. هر چیزی که چربی ندارد می تواند در این گروه قرار گیرد.

با در نظر گرفتن این دو مقدار ، برای بدست آوردن درصد چربی بدن ، کافی است مقدار توده چربی را بر کل وزن بدن تقسیم کنید. اگر فقط در مورد افزایش چربی بدن است و اندازه گیری توده بدون چربی ، توده عضلانی و غیره اهمیتی ندارد. تجزیه و تحلیل با روش 2C مناسب است.

مدل 4C

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن ، باید از روش هایی استفاده کنید که بدن را به اجزای تشکیل دهنده آن تقسیم می کند ، که یکی از آنها مدل چهار جزء یا 4C است. بدنه در این مدل به چهار ترکیب زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب بدن بزرگسالان بیش از 50 درصد است. آب در چربی ، ماهیچه ، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان به یک تقسیم بندی دقیق تر به آب درون سلولی (آب بین سلولی) و آب خارج سلولی (آب خارج سلولی) تقسیم کرد.
  • پروتئین: نسبت این ماده در بدن منعکس کننده پروتئین در عضلات بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی عمدتا در دو مکان در بدن ذخیره می شوند: گردش خون و داخل بافت استخوانی.
  • چاق

حتما بخوانید: کاهش وزن و کاهش وزن با روش های جراحی

عوامل موثر بر ترکیب بدن


ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی است که افراد قادر به کنترل آنها نیستند. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه مناسبی برای تقویت ماهیچه ها ندارید ، توده عضلانی با افزایش سن کاهش می یابد. در نتیجه ، متابولیسم کند می شود.
  • جنسیت: چربی بدن زنان بیشتر از مردان است ، این تفاوت یک راه طبیعی برای آماده سازی زنان برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژنها نقش مهمی در درصد طبیعی کم چربی یا توانایی بدن در ذخیره و ذخیره چربی در مکانهای خاص دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس آب و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ترکیب سالم بدن


درصد طبیعی چربی در بدن مردان و زنان

شرح من نه

مرد

چربی ضروری 10 تا 13 درصد 2 تا 5 درصد
ورزشکاران 14 تا 20 درصد

6 تا 13 درصد

بدن مناسب 21 تا 24 درصد

14 تا 17 درصد

قابل قبول 25 تا 31 درصد 18 تا 24 درصد
چاق بیش از 32 درصد

بیش از 25 درصد

درصد چربی بدن ورزشکاران کمتر است ، بنابراین این افراد فعال می توانند بهتر در فعالیت های ورزشی مانند دویدن و دوچرخه سواری شرکت کنند. البته کم چربی بیش از حد نیز نامطلوب است و نشان دهنده وجود مشکل در بدن است. سندرم سه گانه در ورزشکاران زن ، از جمله اختلالات خوردن ، اختلالات قاعدگی و کاهش تراکم استخوان ، همراه با افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی استرس ، خطر آسیب و عوارض مختلف را افزایش می دهد. چاقی یا اضافه وزن درصد چربی بدن را افزایش می دهد. برای بهبود ترکیب بدن ، لازم است حجم توده بدون چربی را با تقویت عضلات و استخوان ها افزایش داده و چربی های اضافی بدن را از بین ببرید.

حتما بخوانید: نازک شدن و حذف سلولیت بدون ورزش با دستگاه و روش تهاجمی و غیر تهاجمی

روش تجزیه و تحلیل ترکیب بدن


دانستن آرایش بدن شما اولین قدم برای بهبود آن است ، بنابراین بهتر است آرایش بدن خود را در اسرع وقت تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد وزن ، چگونگی بهبود سلامت بدن و کمک به رسیدن به اندام متناسب ارائه می دهد. خوشبختانه روش های مختلفی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد. برخی از این روشها سریع و آسان هستند ، اگرچه فقط اطلاعات کلی و اساسی را ارائه می دهند. برخی از مراحل گران و طولانی هستند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در این بخش ، ما چهار روش رایج برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن را شرح می دهیم.

تا شدن پوست

این یک روش بسیار رایج در باشگاه های ورزشی است. دستگاه های اندازه گیری عموماً به دلیل قابل حمل بودن و استفاده آسان مورد استفاده قرار می گیرند ، تقریباً همه می توانند بعد از آموزش و با کمی تمرین از کولیس استفاده کنند. برای اندازه گیری با اندازه گیری ، کافی است چربی خارجی بدن را در چند نقطه بین دو انگشت نگه دارید ، شیار پوست را بین بازوهای سنج قرار دهید و اندازه بگیرید. اعداد بدست آمده در محاسبات ساده ریاضی قرار می گیرند تا مجموع توده چربی بدست آید. همانطور که مشاهده می کنید ، این روش بسیار ساده است. مدل 2C (دو جزء) را می توان به راحتی با ضخامت سنج انجام داد. کولیس فقط به شما می گوید چند درصد چربی بدن است. هنگام تجزیه و تحلیل با کالیبر ، موارد زیر را نیز باید در نظر بگیرید: دقت نتایج ممکن است در همه اندازه گیری ها یکسان نباشد و قابلیت تکرارپذیری (بدست آوردن نتایج یکسان در اندازه گیری های مختلف) به خوبی تجزیه و تحلیل های انجام شده توسط دستگاه های پزشکی نیست. ؛ دستگاههای پزشکی به منظور کاهش واریانس و افزایش دقت طراحی شده اند.

وزن سنجی هیدرواستاتیک

تنظیم هیدرواستاتیک ، که به تنظیم زیر آب نیز معروف است ، درصد چربی بدن را با استفاده از وزن بدن زیر آب اندازه گیری می کند. برای افزایش وزن در زیر آب ، باید تمام هوا را به ریه های خود تخلیه کنید و سپس در زیر آب در حالی که روی یک ترازوی مخصوص نشسته اید شیرجه بزنید. وزن زیر آب با وزن زمین مقایسه می شود و این اعداد به علاوه چگالی آب آب در معادلات خاصی قرار می گیرند. درصد چربی با این محاسبات بدست می آید. وزن دهی هیدرواستاتیک ، اگر به درستی انجام شود ، راهی بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب به عنوان استاندارد طلا برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن در نظر گرفته می شود. با این حال ، گرانترهای هیدرواستاتیک ، مانند گیج ها ، فقط درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و اطلاعاتی در مورد توده عضلانی اسکلتی ، آب بدن یا توده بدون چربی بدن ندارند.

DEX

DEXA ، گاهی اوقات DXA نامیده می شود ، یک آزمایش پزشکی است که شما را مجبور می کند روی تخت مخصوص دراز بکشید تا اشعه ایکس از بدن شما عبور کند. تفاوت بین اولین انرژی تابیده شده به بدن و تولید انرژی اندازه گیری شده بدن اندازه گیری می شود. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان ایجاد شد ، اما امروزه معمولاً برای اندازه گیری توده چربی و توده عضلانی استفاده می شود. اسکن DEXA همراه با وزن هیدرواستاتیک به عنوان استاندارد طلایی برای اندازه گیری درصد چربی بدن در نظر گرفته می شود. برخلاف ضخامت سنج ها و وزن زیر آب ، DEXA قادر به اندازه گیری انواع ترکیبات بدن است. هر بازو و قسمت فوقانی بدن به طور جداگانه برای اندازه گیری دقیق توده چربی ، توده نازک نرم و تراکم استخوان در هر بخش اسکن می شود. برای انجام اسکن DEXA ، باید در بیمارستان یا کلینیک مجهز به دستگاه DEXA وقت بگیرید.

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) یک جریان الکتریکی کوچک در بدن انسان ایجاد می کند و مقاومت در برابر جریانی که از بدن عبور می کند (امپدانس یا مقاومت ظاهری) را اندازه گیری می کند. ترکیب بدن پس از اندازه گیری قدرت ظاهری محاسبه می شود. برخلاف سایر روش ها ، این روش نیازی به حضور تکنسین ندارد و شما می توانید این اندازه گیری را خودتان با استفاده از دستگاه BIA و طبق دستورالعمل انجام دهید. دستگاه های BIA در طیف گسترده ای از کیفیت و دقت در دسترس هستند و باید بدانید که همه این دستگاه ها کل بدن را تجزیه و تحلیل نمی کنند. در برخی از دستگاهها ، BIA برای اندازه گیری مستقیم نیروی ظاهری پا استفاده می شود و سپس نتیجه به قسمت بالای بدن تعمیم می یابد. دستگاههای دستی فقط امپدانس بازو را مستقیماً اندازه گیری می کنند و نتیجه برای پایین تنه ارزیابی می شود. از طرف دیگر ، دستگاه های پزشکی مدرن می توانند کل بدن را به طور مستقیم اندازه گیری کنند و بسیار دقیق هستند ، به طوری که اندازه گیری آنها با نتایج روش های “استاندارد طلا” مطابقت دارد ، بدون اینکه تأثیرات آن روش ها را بر فرد تحمیل کند. پیشرفته ترین دستگاه BIA حتی قابلیت تجزیه و تحلیل قسمت های مختلف را نیز دارد. از آنجا که BIA تجزیه و تحلیل را با اندازه گیری آب بدن انجام می دهد ، اطلاعات مفیدی از تفسیر تجزیه و تحلیل به دست می آید. اگرچه تقریباً همه دستگاه های BIA درصدی از چربی بدن را گزارش می کنند ، اما برخی از دستگاه ها پیشرفته تر هستند و وزن آب بدن ، توده اسکلتی عضلانی ، توده بدون چربی و غیره را می دهند.

چه زمانی باید ترکیب بدن را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما بسیار زیاد است ، باید سعی کنید آن را کاهش دهید تا سلامت خود را بهبود بخشید ، عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشید و به طور کلی بهبود دهید. خطر بیماریهای مختلف نیز با کاهش وزن کاهش می یابد. اگر درصد چربی بدن شما کمتر از چربی ضروری است ، باید برای افزایش درصد چربی خود تغییراتی ایجاد کنید تا سلامت شما به خطر نیفتد. اگر می خواهید ترکیب بدن خود را تغییر دهید تا سالم تر و مناسب تر باشد ، باید سعی کنید توده عضلانی را افزایش داده و توده چربی اضافی را کاهش دهید. تو می توانی آن را انجام دهی از طریق رژیم غذایی تغییر دادن، برنامه ورزش منظم هدف خود را با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم آغاز کرده یا به آن برسید.

دیدگاهتان را بنویسید