افزایش باروری زنان با عناصر کمیاب


افزایش باروری زنان برای افرادی که مشکل ناباروری دارند بسیار مهم است. وقتی با ناباروری روبرو می شوید ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره. اما یک گزینه برای افزایش شانس بچه دار شدن وجود دارد ، که نسبتاً ساده و غیرتهاجمی است. رژیم غذایی و به ویژه ریز مغذی هایی که از غذاها یا مکمل ها دریافت می کنید ، می تواند در درمان ناباروری موثر باشد.

نقش ریز مغذی ها در افزایش باروری زنان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر انسانی متفاوت است ، علم ریز مغذی ها و معنای آنها هنوز در ابتدای راه است. با این حال ، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین ها در باروری آغاز شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان دارند. آنها برای بسیاری از عملکردها ، از جمله قاعدگی و تخمک گذاری ، عملکرد تیروئید ، تولید انرژی ، ایمنی و کیفیت و بلوغ تخمک ضروری هستند. به همین دلیل است که مصرف مناسب ویتامین ها و مواد معدنی هنگام ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از غذاها حتی می توانند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت شایع ناباروری است ، کاهش دهند.

فولاد ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. ALC و LC گاهی اوقات به صورت ترکیبی برای افزایش باروری در زنان استفاده می شوند. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند. نظرسنجی سال 2018 نشان داد که اگرچه LC برای باروری زنان مزایایی دارد ، ALC دارای آنتی اکسیدان های قوی تری است. تصور می شود که استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن را در سیستم تولید مثل زنان کند می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که مکمل LC و ALC علائم PCOS ، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می بخشد.

ویتامین B علاوه بر اسید فولیک

آنها به ارتقاء سلامت تخمک و جلوگیری از ناباروری ناشی از بیماری های تخمک کمک می کنند. شاید شنیده باشید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است ، اما سایر ویتامین های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه ، دریافت بیشتر ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6 و B12 با کاهش خطر ناباروری به دلیل اختلالات تخمدان همراه بود. برخی مطالعات ویتامین B12 را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. علاوه بر این ، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سطوح بالاتر B12 و فولات ممکن است باروری را در زنانی که برای ناباروری درمان می شوند افزایش دهد.

افزایش باروری زنان

کلسیم

هیچ تحقیق نهایی وجود ندارد که کلسیم اضافی شانس باروری را افزایش دهد. اما برای مردان و زنان مهم است که از این ماده معدنی به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبودها استفاده کنند. RDA کلسیم برای زنان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز را از منابع تغذیه ای مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت از مکمل ها کمک بگیرید.

کوآنزیم Q10

بدن کوآنزیم Q10 تولید می کند ، اما افزایش مقدار آن در جریان خون می تواند برای باروری مفید باشد ، به ویژه اگر از IVF استفاده می کنید. یک مطالعه تأیید شده در سال 2018 نشان داد که مصرف مکمل CoQ10 باعث بهبود پاسخ تخمدان در زنانی می شود که تحت IVF قرار می گیرند. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین دی.

برخی مطالعات کمبود ویتامین D را با ناباروری در زنان مرتبط دانسته اند. یک مطالعه در سال 2019 سطح پایین ویتامین D را در زنان مبتلا به ناباروری به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نشان داد. ویتامین D در باروری مردان و زنان نقش حیاتی دارد. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D می تواند با ناباروری در مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین آزمایش کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

اسید فولیا

یکی از راه های افزایش باروری زنان ، مصرف مکمل های اسید فولیک است. دریافت مقدار کافی اسید فولیک تنها انتخاب هوشمندانه در دوران بارداری نیست. مکمل فولات قبل از بارداری با شانس بیشتری برای باردار شدن ، موفقیت باروری بیشتر و خطر نقص لوله عصبی در نوزاد همراه است. برای زنان باردار ، RDA برای اسید فولیک 600 میکروگرم است. علاوه بر این ، به زنانی که قصد باردار شدن یا احتمالاً باردار شدن دارند توصیه می شود که حداقل یک ماه قبل از بارداری مکمل اسید فولیک را با دوز روزانه 400 تا 800 میکروگرم مصرف کنند.

اهن

ناباروری به دلیل اختلال تخمدان (یکی از موانع احتمالی باروری) ممکن است به دلیل کمبود آهن باشد. مطالعه ای در سال 2006 بر روی بیش از 18000 زن نشان داد که مکمل آهن خطر این نوع ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید که در حال تخمک گذاری هستید ، در مورد نحوه افزودن مکمل آهن یا آهن مناسب به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

بیایید آشنا شویم: قرص Iron Plus Health Brest

امگا 3

به سلامت بارداری بیش از 35 سال کمک می کند. هنگام بررسی الگوهای غذایی ، خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم به باروری بیشتر اشاره می کند. اگر به طور مرتب غذاهای دریایی غنی از امگا 3 نمی خورید ، خوردن مکمل ها در حین باردار شدن می تواند مفید باشد.

سلنیوم

سلنیوم ممکن است توجه زیادی نداشته باشد ، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. یک مطالعه در سال 2015 گزارش داد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای سقط جنین باشد. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال 2019 ، سلنیوم همچنین ممکن است به حفظ سلامت مایع فولیکولی در اطراف تخمک زن کمک کند. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

آیا می توانم مولتی ویتامین مصرف کنم؟

از آنجا که بسیاری از عناصر کمیاب بر باروری تأثیر می گذارد ، ممکن است استفاده از مولتی ویتامین با کیفیت بالا به جای مکمل آسان تر باشد. برای زنان توصیه می شود به دنبال محصولاتی باشند که شامل موارد زیر است:
حداقل 400 میکروگرم فولات
حداقل 300 میلی گرم کولین
150 میکروگرم ید
18 میلی گرم آهن
حداقل 600 واحد ویتامین D

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: خط سلامت

دیدگاهتان را بنویسید